Marzec 2008

Zmartwychwstanie – prawda sprzeczna z rozumem?
Łukasz Henel

Hej… alleluja, alleluja?!
Ks. Jacek Tomaszewski

Święta żona i matka
BR

Kościół i Marzec `68
Ks. Piotr Nitecki

Wartości dla narodu najważniejsze
Z Kazimierzem Michałem Ujazdowskim rozmawia Krzysztof Kunert

Śmierć jest trendy?
Anna Litwin

Życie zawsze dobre
Z Konradem Szymańskim rozmawia Krzysztof Kunert

W służbie małżeństwu i rodzinie
Z Henrykiem Jarosiewiczem rozmawia Bożena Rojek


Żytawskie płótna postne
Adam Ryszard Prokop

Słoik
Piotr Gaglik

Książę Henryk Brodaty – sława Śląska
Ks. Antoni Kiełbasa SDS

Kronika domowych biesiad
Juliusz Woźny

Czym dla katolika powinno być Pismo Święte?
Z ks. Mariuszem Rosikiem rozmawia Bożena Rojek

List do Arcybiskupa Mariana Gołębiewskiego
Papież Benedykt XVI

Być miłosiernym
Bartosz Trojanowski



Strona główna

Archiwum

Być miłosiernym
Bartosz Trojanowski



Czym jest i jaką ma wartość w życiu wspólnoty Kościoła nabożeństwo do Miłosierdzia Bożego? Okazuje się, że jest czymś bardzo ważnym. Współczesny Kościół posłuszny głosowi swego Mistrza bardzo dowartościował ten istotny rys chrześcijańskiego stylu myślenia i sposobu życia. Przecież w oktawie Świąt Wielkiejnocy znajduje się tzw. niedziela biała, którą sam Pan Jezus obrał sobie jako święto Miłosierdzia Bożego.

Modlić się o miłosierdzie

Jednym ze sposobów błagania o Miłosierdzie Boże jest modlitwa do tego Największego przymiotu Boga. Pomagają w tym formy kultu, jakie zapisała św. Faustyna, o których pouczył ją sam Pan Jezus w prywatnych objawieniach. Od jej kanonizacji kult do Bożego Miłosierdzia rozpowszechnił się bardzo szybko. Najbardziej znaną modlitwą jest Koronka do Bożego Miłosierdzia. Pan Jezus obiecał, iż ktokolwiek będzie ją odmawiał, dostąpi wielkiego miłosierdzia w godzinę śmierci (Dz. 687). W innym miejscu „Dzienniczka” święta zapisała, że kiedy (...) odmawiają tę koronkę, uśmierza się gniew Boży, a miłosierdzie niezgłębione ogarnia duszę (811). Obietnice te podkreślają wielką moc tej modlitwy. Pan Jezus mówi także, że modlitwa ta jest pomocna dla konających, gdyż wyprasza im Miłosierdzie Boże.

Kolejną formą nabożeństwa jest obraz Jezusa Miłosiernego i do niej jest przypisanych kilka obietnic uzyskania miłosierdzia. Pan Jezus obiecuje, że dusza, która czcić będzie ten obraz, nie zginie (Dz. 48).

Święto Miłosierdzia Bożego jest także sposobem uczczenia przymiotu miłosierdzia. Do tej formy kultu Pan Jezus przypisał obietnicę, że (...) która dusza przystąpi do spowiedzi i Komunii św., dostąpi zupełnego odpuszczenia win i kar (Dz. 699). Teologowie nazywają tę obietnicę nowym chrztem, gdyż skutki tych sakramentów są porównywalne ze stanem duszy zaraz po chrzcie św.

Godzina konania Jezusa na krzyżu jest czasem, który Chrystus wybrał na godzinę miłosierdzia. To forma kultu, która w sposób szczególny podkreśla mękę Jezusa na krzyżu i w wyraźny sposób łączy ją z przymiotem Miłosierdzia Bożego. Pan Jezus zachęcał świętą, a przez nią i nas, do szczególnego nabożeństwa do męki Jezusa o godzinie piętnastej. Jest to sposób wypraszania miłosierdzia, bo w tej godzinie nie odmówię duszy niczego, która mnie prosi przez mękę Moją... (Dz. 1320).

Znaczącą formą kultu jest niewątpliwie szerzenie czci Miłosierdzia Bożego; dla tej formy jest także przypisana obietnica dostąpienia miłosierdzia. Pan Jezus kazał zapisać swej sekretarce następujące słowa: duszom, które wysławiać i głosić będą innym o Moim wielkim miłosierdziu, w godzinę śmierci postąpię z nimi według nieskończonego miłosierdzia mojego (Dz. 379).

Czynić miłosierdzie

Wymienione formy kultu oparte są na prywatnych objawieniach św. Faustyny i choć są zatwierdzone przez Kościół, to jednak na nikim nie ciąży obowiązek wiary w przeżycia duszy zapisane przez polską mistyczkę. Dlatego warto sięgnąć do Pisma Świętego, aby w nim odnaleźć słowa mówiące o sposobie błagania Boga o miłosierdzie.

Pan Jezus podczas Kazania na Górze, w jednym z ośmiu błogosławieństw, powiedział: Błogosławieni miłosierni, albowiem oni miłosierdzia dostąpią (Mt 5,7). Oznacza to, że można dostąpić miłosierdzia przez postawę miłosierdzia wobec bliźnich. W ten sposób mamy podany środek do tego, jak błagać Boga o miłosierdzie.

Świadczyć miłosierdzie

Co tak naprawdę znaczy stwierdzenie „świadczyć miłosierdzie”? Czy odnosi się ono jedynie do spraw materialnych? Czy miłosiernym jest tylko ten, kto dał głodnemu kawałek chleba lub jakąś sumę pieniędzy? Takie podejście do sprawy zawężałoby możliwości bycia miłosiernym do osób dobrze zarabiających. Co zatem z tymi, którzy ledwo wiążą koniec z końcem? Odpowiedź na to pytanie daje nam ks. kard. Stanisław Dziwisz w liście pasterskim skierowanym na 62. Tydzień Miłosierdzia: „Trzeba odejść od podziału na „bogatych” i „biednych”. Nie ma człowieka, któremu by czegoś nie brakowało, i nie ma człowieka, który by nie miał nic do ofiarowania. A zatem każdy może być miłosierny, jednakże na różne sposoby”.

W „Dzienniczku” czytamy o trzech sposobach świadczenia miłosierdzia, które Zbawiciel przedstawił apostołce Bożego Miłosierdzia: Podaję ci trzy sposoby czynienia miłosierdzia bliźnim: pierwszy – czyn, drugi – słowo, trzeci – modlitwa; w tych trzech stopniach zawiera się pełnia miłosierdzia i jest niezbitym dowodem miłości ku Mnie. W ten sposób dusza wysławia i oddaje cześć Miłosierdziu Mojemu (742). Tak więc według tego objawienia, miłosierdzie możemy świadczyć przez jakiś czyn (np. pomoc materialną, opiekę nad chorym), słowo (np. pocieszenie smutnego), modlitwę (dowolną, w intencji tych, którzy jej potrzebują).

W Encyklice Jana Pawła II Dives in Misericordia czytamy, że czynienie miłosierdzia nie jest procesem jednostronnym, jako dobro czynione drugim, lecz ma ono dwustronność – świadcząc je innym, żywimy głębokie poczucie, iż równocześnie go doznajemy ze strony tych, którzy je od nas otrzymują. Jeśli brakuje tej wzajemności, to – jak pisze Papież – nie uczestniczymy jeszcze całkowicie we wspaniałym źródle miłości miłosiernej, które zostało nam objawione przez Jezusa Chrystusa.

Modlić się o Boże Miłosierdzie jest rzeczą jak najbardziej wskazaną, trzeba jednak dodać, że jest to nabożeństwo do Miłosierdzia Bożego w węższym znaczeniu. Nabożeństwo w szerszym znaczeniu, jest wtedy, kiedy modląc się o Miłosierdzie Boże, staramy się świadczyć bliźnim uczynki miłosierdzia. Zgodnie ze słowami św. Jakuba: wprowadzajcie zaś słowo w czyn (Jk 1,22).