„WIEM, KOMU UWIERZYŁEM” (2 TM 1,12)
Apologia na dzień powszedni

Sługa jedności

„Prymat papieża jest przeszkodą dla jedności”.
Pierwszeństwo następcy Piotra
ma biblijne
podstawy i służy komunii.

BP MACIEJ MAŁYGA

Wrocław

Objąć cały świat

Prymat papieża to jedna z podstawowych struktur Kościoła, obok kolegialności biskupów, synodalności, partykularności poszczególnych Kościołów w Kościele powszechnym i współodpowiedzialności ochrzczonych. Prymat współgra z tymi elementami, ale ma rolę nadrzędną, gdyż papież sprawuje najwyższą władzę zwyczajną w Kościele (KPK, kan. 331); ta nadrzędna rola ma jednak charakter służebny (sługa sług Bożych, servus servorum Dei, jak określił siebie papież Grzegorz Wielki, 590–604).
Piotr, czyli skała
Kościół jest przekonany, że w urzędzie biskupa Rzymu „trwa urząd udzielony przez Pana samemu tylko Piotrowi” (KPK, kan. 331). Wyjątkową rolę Piotra pośród apostołów poświadczają Ewangelie i Dzieje Apostolskie: „Szymonie, Szymonie […] prosiłem za tobą, żeby nie ustała twoja wiara. Ty ze swej strony utwierdzaj twoich braci” (Łk 22, 31-32)” oraz: „Błogosławiony jesteś, Szymonie, synu Jony. Albowiem nie objawiły ci tego ciało i krew, lecz Ojciec mój, który jest w niebie. Otóż i Ja tobie powiadam: Ty jesteś Piotr [czyli Skała] i na tej skale zbuduję Kościół mój, a bramy piekielne go nie przemogą. I tobie dam klucze królestwa niebieskiego” (Mt 16, 17-19).
Rola Piotra nie należy do przeszłości. Ewangelie to nie tylko kronika minionych wydarzeń. Odzwierciedlają one także aktualny stan Kościoła, w którym zostały spisane, są też obrazem Kościoła na całą historię: „Na obszarze powstania Ewangelii wg św. Mateusza owo słowo było rozumiane […] nie tylko jako sprawozdanie o czymś, co się wydarzyło raz w przeszłości, lecz także jako aktualnie obowiązujące słowo. Już z tego powodu musimy wykluczyć wszystkie interpretacje, twierdzące, że urząd św. Piotra wygasł wraz z jego śmiercią” (J. Ratzinger, Urząd duchowy a jedność Kościoła).
Uznane pierwszeństwo
Przez pierwsze tysiąclecie chrześcijaństwa pierwszeństwo biskupa Rzymu było powszechnie uznawane, choć rozumiane inaczej niż obecnie. Rzym był miastem męczeństwa apostołów Piotra i Pawła (w latach 64–67); do tego stanowił stolicę imperium. Znaczeniem nie dorównywały mu Jerozolima (rujnowana w wojnach lat 70 i 135, z prześladowaną przez pobiblijny judaizm wspólnotą), Antiochia i Aleksandria; Konstantynopol zdobył pozycję dzięki polityce. Sobory powszechne podkreślają pierwszeństwo patriarchy Rzymu: „Biskup konstantynopolitański niech ma pierwszeństwo zaszczytu po biskupie rzymskim, gdyż miasto to jest nowym Rzymem” (Sobór Konstantynopolski, 381 r., kan. 3; także Sobór Chalcedoński, 451 r., kan. 28, i Synod in Trullo, 691–692 r., kan. 36).

Na soborze w Chalcedonie (451 r.) biskupi przyjęli list papieża wołaniem: „Piotr przemówił przez Leona”. Przykładów jest więcej.
Przekonanie o pierwszeństwie biskupa Rzymu wyrażali teologowie pierwszych wieków, używając sformułowań: Kościół, który przewodzi w miłości (Ignacy Antiocheński, List do Rzymian, ok. r. 107 lub 110–117); konieczna miara ortodoksji, z którą powinien zgadzać się każdy Kościół (Ireneusz z Lyonu, Adversus haereses, ok. 180 r.); Kościół pierwszy między równymi (Tertulian, De praescriptione haereticorum, ok. 200 r.); Kościół czołowy (Cyprian z Kartaginy, Listy, ok. 255 r.).
Realizowane pierwszeństwo
Biskupi Rzymu tę odpowiedzialność czuli. Papież Klemens w Liście do Koryntian (ok. 96 r.) wzywa do jedności. W sporze o datę Wielkanocy Wiktor (189–199) usiłuje czuwać nad całym Kościołem. Stefan (254–257) powołuje się na Jezusową obietnicę wobec Piotra, kiedy orzeka, iż ochrzczeni poza Kościołem przyjęli ważny sakrament. Dekretał Syrycjusza (385 r., pierwsze zachowane jurysdykcyjne orzeczenia biskupa Rzymu) wyraża to jasno: „Dźwigamy brzemię wszystkich, którzy są obciążeni; lub raczej to święty Piotr dźwiga je w nas, on, który – jesteśmy tego pewni – chroni nas i broni we wszystkim, nas, którzy jesteśmy dziedzicami jego funkcji”.
Bolesne rozdziały
Z biegiem wieków pojawiły się podziały, wyraźne w epoce krucjat i reformacji. Pierwszeństwo papieża nabierało zaś coraz bardziej prawnego charakteru. Grzegorz VII w tajnej notatce (Dictatus Papae, 1075 r.) rozumie siebie jako pierwszego nie w miłości, lecz w prawie. Sobór Watykański I przynosi dogmat o nieomylności papieża w sprawach wiary i moralności (1870 r.), co w 1964 r. uzupełnia Sobór Watykański II, umieszczając nieomylność w kontekście wspólnoty biskupów i wszystkich ochrzczonych (Lumen gentium, nr 25).
Zadanie podstawowe jest jednak od początku jasne: „Dzięki władzy i autorytetowi, bez których funkcja ta byłaby tylko pozorem, Biskup Rzymu ma zabezpieczać komunię wszystkich Kościołów. Z tego tytułu jest pierwszym pośród sług jedności” (Jan Paweł II, Ut unum sint, nr 94).

Warto: uważnie czytać i słuchać słów
Następcy Piotra.