Papieska Światowa Sieć Modlitwy

styczeń 2023

INTENCJA MODLITEWNA – ZA WYCHOWAWCÓW


MÓDLMY SIĘ, ABY WYCHOWAWCY BYLI WIARYGODNYMI ŚWIADKAMI,
UCZĄC BRATERSTWA, A NIE RYWALIZACJI, I POMAGAJĄC W SZCZEGÓLNOŚCI
NAJBARDZIEJ BEZBRONNYM MŁODYM LUDZIOM

W wielu publikacjach dotyczących wychowania wskazuje się na znaczenie osobowości nauczyciela w procesie wychowania.
Styczniowa intencja papieska jest zaproszeniem do modlitwy za wychowawców. Kładzie przy tym akcent na wychowanie do braterstwa, a nie rywalizacji. Wychowanie do braterstwa jest lekiem na kulturę odrzucenia, podkreślał papież Franciszek w przesłaniu wideo do uczestników konferencji nt. nowych technologii (TED –Technology, Entertainment, Design), która odbyła się w 2017 r. w Vancouver (Kanada).
W Pierwszej Księdze Machabejskiej znajdujemy znamienne słowa: Uważamy jednak za słuszne wysłać do was poselstwo, ażeby odnowić z wami braterstwo i przyjaźń, ażebyśmy się nie stali dla was obcymi. […] Trzeba bowiem i wypada pamiętać o braciach (1 Mch 12, 10-11). W ten sposób Pismo Święte przypomina nam o potrzebie pielęgnowania i budowania relacji braterskich.
W prawdziwym bowiem braterstwie realizuje się to, co nadaje naszemu życiu większy i głębszy sens. Niemniej interpretacja Jezusowego wskazania, że wszyscy Jego uczniowie mają być braćmi (por. Mt 23, 8), była różna w historii Kościoła i historii społecznej.
Dla zrozumienia i pogłębienia różnych wymiarów braterstwa warto sięgnąć do badań teologicznych kard. J. Ratzingera, obecnego papieża-seniora Benedykta XVI. Możemy je znaleźć w książce Chrześcijańskie braterstwo (Wyd. Salwator, Kraków 2007). Autor analizę braterstwa rozpoczyna od antycznej myśli greckiej. Wskazuje na Platona i podkreśla, że dla tego myśliciela braćmi byli członkowie tego samego ludu. Braterstwo było zatem rozszerzonym pokrewieństwem krwi. W Starym Testamencie braterstwo opiera się na wspólnym wybraniu przez Boga, a bratem jest ten, kto należy do narodu wybranego. Analizując różne tradycje społeczno-filozoficzne, Ratzinger podkreśla m.in., że hasło rewolucji francuskiej – Liberté, égalité, fraternité – ujmowało braterstwo w programie polityczno-rewolucyjnym. Według przywódców rewolucji braterstwo opiera się na ziemskich podstawach ludzkiej natury, a nie na jakiejkolwiek więzi z Bogiem. Niestety, tak rozumiane braterstwo obraca się przeciw człowiekowi.
Z kolei podstawą chrześcijańskiego braterstwa wg Ratzingera jest wspólnota wiary. Jesteśmy braćmi ze względu na wspólne ojcostwo Boga. Chrześcijanin jest zatem wezwany do włączenia się we wspólnotę braterską i do jej budowania.

Nauczyciel swoim przykładem
ma wychowywać do braterstwa

ŁUKASZ SIANOŻĘCKI/FOTO GOŚĆ

Styczniową intencję modlitwy, akcentującą odpowiedzialność wychowawców za wychowanie do braterstwa, trzeba widzieć w całości nauczania papieża Franciszka. Temat ten powraca wielokrotnie w jego nauczaniu. W swej pierwszej encyklice Lumen fidei pisał: „W «modernizmie» starano się budować powszechne braterstwo między ludźmi, przyjmując za podstawę ich równość. Stopniowo jednak rozumieliśmy, że wspomniane braterstwo, pozbawione odniesienia do wspólnego Ojca jako swego ostatecznego fundamentu, nie potrafi się ostać” (nr 54). Z kolei w Orędziu na Światowy Dzień Pokoju” (1 stycznia 2014) podaje swoistą definicję braterstwa: jest ono „istotnym wymiarem człowieka, który jest istotą społeczną. Żywa świadomość tego faktu prowadzi nas do postrzegania i traktowania każdej osoby jako prawdziwej siostry i prawdziwego brata” (nr 4). We wspomnianym przesłaniu wideo do uczestników konferencji nt. nowych technologii papież zwrócił uwagę, że braterstwa nie należy sprowadzać „jedynie do pomocy społecznej”.
Według niego winno ono stawać się „postawą w obliczu wyborów politycznych, gospodarczych, naukowych, w stosunkach między osobami, narodami i krajami”.
Podejmijmy papieską intencję modlitwy za wychowawców, bo to oni są po rodzicach najbardziej odpowiedzialni za wychowanie młodego pokolenia do braterstwa.

KS. BOGDAN GIEMZA