HISTORIA Z IPN

Przystanek Historia – ważne miejsce na mapie Wrocławia

Przystanek Historia Instytutu Pamięci Narodowej we Wrocławiu to
miejsce otwarte dla wszystkich miłośników historii najnowszej.

BARBARA IWANICKA,
KAMILA BAŁCHANOWSKA,
JOANNA DEMKÓW

IPN Wrocław

W projekcie „Drużyna Inki” udział wzięło prawie 600 uczniów klas 7 i 8
szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych

ZDJĘCIA ARCHIWUM IPN WROCŁAW

Nasze projekty edukacyjne adresowane są do wielu grup odbiorców: dzieci, młodzieży, nauczycieli, organizacji kombatanckich oraz pasjonatów historii. Dzieci i młodzież zapraszamy na warsztaty edukacyjne, a osoby dorosłe na dyskusje, wykłady, promocje książek czy pokazy filmów.
Na wszystkie wydarzenia organizowane przez Przystanek Historia IPN we Wrocławiu obowiązuje wstęp wolny.
Udane początki – interdyscyplinarne projekty edukacyjne
Swoją działalność Przystanek Historia we Wrocławiu praktycznie rozpoczął od sierpnia. W ciągu niespełna miesiąca zespołowi wrocławskiego Przystanku udało się z sukcesem zrealizować dwa duże projekty edukacyjne skierowane do dzieci i młodzieży.
Ponadto na początku września Oddział Instytutu Pamięci Narodowej we Wrocławiu adoptował niedźwiedzicę Przemisię, nad którą patronat objął Przystanek Historia. W ten sposób rozpoczęliśmy szeroką współpracę z ogrodem zoologicznym we Wrocławiu. Adopcja Przemisi to część działań, które Instytut Pamięci Narodowej podjął w celu przybliżenia dzieciom i młodzieży losów misia Wojtka.
Przemisia choruje na epilepsję, a jej leczenie jest kosztowne. Historia niedźwiedzicy Przemisi przypomina losy misia Wojtka, który po wojnie trafił do ogrodu zoologicznego w Edynburgu.
Przemisia najprawdopodobniej została porzucona przez cyrkowców na terenie Ukrainy i przedostała się na polską stronę. Sprawiała wiele problemów okolicznym mieszkańcom, nie bała się ludzi i podchodziła bardzo blisko ich domostw. Ostatecznie Przemisia trafiła w 2010 roku do wrocławskiego zoo. W ramach współpracy planujemy przeprowadzać lekcje dla dzieci ze szkół podstawowych. Będzie to połączenie historii misia Wojtka z informacjami o zagrożonych gatunkach oraz drapieżnikach występujących w Europie.
Projekt edukacyjny: „Historia misia Wojtka”
Jak już wcześniej wspomniano, w drugiej połowie września zespół Przystanku Historia zrealizował dwa ważne projekty. Pierwszy z nich to spektakl „Historia misia Wojtka” dedykowany dzieciom w wieku przedszkolnym, bardzo interaktywny i humorystyczny, zawierający treści historyczne.
Teatrzyk historyczno-patriotyczny przedstawia prawdziwą historię niedźwiedzia brunatnego adoptowanego przez żołnierzy 22. Kompanii Zaopatrywania Artylerii w 2. Korpusie Polskim, dowodzonym przez gen. Władysława Andersa. Miś Wojtek brał udział w bitwie o Monte Cassino i pomagał żołnierzom w noszeniu skrzynek z amunicją. Od tego czasu żołnierze 22. Kompanii zaczęli nosić, jako swój symbol, wizerunek niedźwiedzia z pociskiem w łapach.
Poprzez tę nietypową formę edukacji dzieci łatwiej przyswajają i pojmują skomplikowaną historię Polski. Naszym celem jest zaciekawienie historią jak najmłodszych odbiorców. Istotne jest dostosowanie formy przekazu do wieku widza w taki sposób, aby kilkuletnie dziecko było w stanie zrozumieć ideę.

Miś Wojtek był oswojonym
niedźwiedziem brunatnym

Dzieci podczas spektaklu biorą w nim czynny udział, śpiewają piosenki, klaszczą, śmieją się, zadają i odpowiadają na pytania. Ich aktywny udział powoduje, że łatwiej zapamiętują przekazywane treści. O tym, że jest zapotrzebowanie na tego typu projekty, świadczy ogromne zainteresowanie ze strony przedszkoli i szkół podstawowych. W ciągu pięciu dni spektakl obejrzało prawie 800 dzieci. Tak duża liczba młodych widzów przeszła nasze najśmielsze oczekiwania.
Projekt edukacyjny: „Drużyna Inki”
Rozpoczęliśmy go 26 września. Praktyczne lekcje historii o Danucie Siedzikównie pseudonim „Inka” połączone z nauką pierwszej pomocy przedmedycznej odbywały się w Przystanku Historia przez cały tydzień. Celem projektu było kształtowanie postaw patriotycznych, poczucia tożsamości narodowej i zwiększenie świadomości historycznej wśród młodzieży.
Połączenie historii i szkoleń pierwszej pomocy przedmedycznej koresponduje z nowoczesną zasadą interdyscyplinarności w nauczaniu. Zajęcia prowadzone w ramach projektu „Drużyna Inki” dodatkowo wpisują się w dydaktyczną zasadę odziaływania na wiele zmysłów, w celu lepszego przyswojenia wiedzy. Przedstawiamy historię Danuty Siedzikówny, o której wielu młodych ludzi nie słyszało. Tym samym wzmacniamy świadomość, jak można pomóc drugiemu człowiekowi. Z zajęć skorzystało prawie 600 uczniów klas 7 i 8 szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych z Wrocławia i okolic.
Misja Przystanku Historia Instytutu Pamięci Narodowej
Jest nią zainteresowanie historią i opowiadanie o niej na wiele sposobów – poprzez wykłady, wydawnictwa, konferencje czy seminaria popularnonaukowe dla uczniów, studentów i nauczycieli. Oczywiście sięgamy po te bardziej tradycyjne metody, jednak coraz częściej wykorzystujemy mniej konwencjonalne i interdyscyplinarne rozwiązania. Głównym celem wrocławskiego zespołu jest to, aby Przystanek Historia IPN stał się wyjątkowym miejscem, tak jak mówił o tym prezes IPN dr Karol Nawrocki: „Ten Przystanek może być na mapie Wrocławia miejscem, w którym będziemy mówić o przeszłości i dla przyszłości.
Jestem przekonany, że w tym miejscu nie zabraknie refleksji i o II wojnie światowej, i o tym, co wydarzyło się po roku 1945”.

Dzieci po spektaklu
„Historia misia Wojtka”