Topografia sakralna św. Jadwigi

Wśród rzeszy świętych czczonych w Kościele katolickim szczególną pozycję
miał kult św. Jadwigi Śląskiej. Nie dziwi zatem, że „Księżna i Pani na Wrocławiu”
uhonorowana została w średniowiecznym Wrocławiu kilkoma obiektami sakralnymi.

KS. STANISŁAW WRÓBLEWSKI

Wrocław

Gotycka figura św. Jadwigi w portyku katedry

WITOLD MORAWSKI

Głęboko uduchowieni mieszkańcy stolicy Śląska, tak jak za życia św. Jadwigi pełni nadziei i ufności, przychodzili do niej po pomoc i wsparcie, wierzyli, że radując się Królestwem Niebieskim, władczyni Śląska będzie wspomagała ich w życiu i zawsze otoczy swoją troską i miłosierdziem.
Średniowieczny Wrocław ze względu na swoją rangę i funkcje, jakie spełniał, posiadał znaczną liczbę kościołów, kaplic, klasztorów i szpitali, które zgodnie z tradycją kultu świętych oraz wymogami prawa kościelnego nosiły swoje wezwanie, które ukazywało wpływy i przenikanie się kultur, tradycji religijnych oraz niejednokrotnie były formą wyrażania przez fundatorów politycznych upodobań.
Katedra wrocławska
Pierwsza wśród świątyń, którą nazwaliśmy największą nie z powodu wielkości, lecz z racji jej ważności, jest pod wezwaniem Jana Chrzciciela, a także innych świętych (znana jest jednak pod imieniem tylko tego pierwszego świętego) (cyt. za: Bartłomieja Steina renesansowe opisanie Wrocławia, oprac. i red. R. Żerelik, Wrocław 1995).
O tym, iż katedra na Ostrowie Tumskim oprócz patrocinium św. Jana Chrzciciela nosi wezwanie św. Jana Apostoła i Ewangelisty, św. Wincentego, św. Jadwigi i Jedenastu Tysięcy Dziewic informuje źródło, jakim jest najstarsze Sprawozdanie Wizytacyjne Katedry Wrocławskiej, Kościoła Świętego Krzyża i Kościoła św. Idziego z 1580 r. W protokole tym święta określona została dodatkową atrybucją jako patronka (oryg. s. Hedwigis Patronae). Niestety brak źródeł nie pozwala na bliższe uchwycenie daty i okoliczności nadania tego tytułu. Pewną poszlaką pozwalającą na podtrzymanie tezy o patrocinium św. Jadwigi nadanym katedrze wrocławskiej, a z pewnością o wysokiej randze jej kultu w tym miejscu jest dokument bp. Wacława z 1404 r., w którym wymieniony został ołtarz główny w kaplicy Mariackiej za prezbiterium – zwanej małym chórem lub kaplicą wikariuszy czy mansjonarzy – noszący wezwania Najświętszej Maryi Panny, świętych dziewic i męczenniczek: Katarzyny, Barbary, Doroty i św. Jadwigi.

Kaplica ta miała duże znaczenie dla jej fundatora biskupa wrocławskiego Przecława z Pogorzeli (1342–1376) i stała się miejscem jego spoczynku. Intencją jej budowniczego było, aby 12 mansjonarzy modliło się za duszę fundatora, zmarłych jego przodków i poprzedników.
Należy dodać, że w czasach rządów bp. Przecława z Pogorzeli odbył się synod diecezjalny w 1344 r., na którym podjęto decyzję o wprowadzeniu na terenie diecezji święta nakazanego ku czci św. Jadwigi. Zabytki liturgiczne katedry (mszały i brewiarze z XV w.) zawierają rubryki oraz kalendarze wskazujące na najwyższy w diecezji stopień rytu, w którym celebrowano uroczystość św. Jadwigi (dies Natalis – 15 października), tzw. triplex, nieznany w innych diecezjach. Oczywiście nie wyczerpuje to argumentów pozwalających na uznanie św. Jadwigi za równorzędną patronkę katedry w stosunku do św. Jana Chrzciciela. Niemniej pośrednie dowody (liturgiczne i zachowane w zabytkach sztuki sakralnej) pozwalają na wskazanie św. Jadwigi jako jednej z patronów kościoła biskupiego we Wrocławiu.
Skupiając się na zabytkach sztuki sakralnej związanej z osobą św. Jadwigi znajdujących się w obrębie katedry, należy zauważyć, że chodzi w tym miejscu o rzeźby przedstawiające św. Jadwigę umieszczone w najbardziej reprezentacyjnym miejscu, jakim był portyk z portalem głównym prowadzącym do katedry od zachodniej fasady budynku.
Portal ten powstał wg Wincentego Urbana w l. 1465–1468, z kolei historyk sztuki Bogusław Czechowicz podaje bardziej ogólny czas jego wzniesienia na XV w. Wśród znacznej liczby pełnoplastycznych figur zdobiących portal wyróżniają się dwie przedstawiające św. Jadwigę. Odmienne atrybuty wskazują na bogatą znaną w tym czasie i wypracowaną na Śląsku ikonografię księżnej. Czechowicz, przeprowadzając analizę ikonologiczną, dokonał wyodrębnienia wątków ideologicznych i politycznych, jakie zawarte zostały w całym programie rzeźbiarskim. Według tego badacza umieszczenie postaci św. Jadwigi mogło wiązać się z manifestacją polityczną akcentującą tradycje Piastów we Wrocławiu i szerzej na całym Śląsku inkorporowanym do państwa czeskiego.

Kaplica pw. św. Jadwigi Śląskiej w katedrze

DARIUSZ GALEWSKI

Treścią ideową mogły być roszczenia do utraconych ziem i dziedzictwa książęcego. Kwestia ta jest nadzwyczaj skomplikowana, gdyż nie znamy genezy i inicjatorów umieszczenia wyobrażenia św. Jadwigi w najbardziej reprezentacyjnym miejscu katedry.
Kaplica i ołtarze św. Jadwigi w katedrze W jej środku pod wyniosłym sklepieniem wydzielone jest święte miejsce dla kanoników, chórzystów i do spełniania świętych oficjów. Jest ono zamknięte ze wszystkich stron. Za nim, z tyłu, jest kaplica Najświętszej Maryi Panny, w której zwykle odśpiewuje się godzinki prywatne ku Jej czci. Po bokach, pod niższymi sklepieniami, znajdują się liczne kaplice z pojedynczymi ołtarzami – wszystkie prawie zamykane żelaznymi kratami. Jak we wszystkich świątyniach, tak i w tej są relikwie i zakrystie (cyt. za: Bartłomieja Steina …). Kaplica pw. św. Jadwigi Śląskiej we wrocławskiej katedrze usytuowana jest w południowej nawie bocznej świątyni. Cały korpus kościoła biskupiego powstawał etapami od czasu rządów świątobliwego biskupa wrocławskiego Nankera (1326–1341). Dzieło przebudowy katedry dokończył wspomniany powyżej Przecław z Pogorzeli. Choć nie jest znana dokłada data konsekracji nowej katedry, przyjmuje się, że prace budowlane zakończono przed 1354 r. W kontekście omawianej kaplicy ma to swoje istotne znaczenie, gdyż dopiero po wzniesieniu całej bryły korpusu nawowego można było przystąpić do kolejnych prac dekoracyjnych i fundacyjnych. Na wzór katedr i znaczących kościołów w Polsce i innych krajach europejskich wzdłuż nawy głównej i od strony ściany zamykającej prezbiterium wznoszono rzędy i wieńce kaplic będących fundacjami religijnymi bogatych mieszczan, korporacji miejskich i zawodowych oraz szczególnie wyższego duchowieństwa.
Nie dziwi zatem fakt, że po wzniesieniu nawy głównej i naw bocznych katedry rozpoczął się okres fundacji o charakterze dewocyjnym. Większość z nich pochodzi z XIV w., a ich podobieństwo jest do dziś, mimo zniszczeń wojennych w 1945 r., charakterystyczne.

Kaplica pw. św. Jadwigi Śląskiej została wzniesiona przez urzędnika wrocławskiej kurii biskupiej, zmarłego w 1379 r. Henryka. Stąd wynika, że obiekt ten został ufundowany przed tym rokiem. Ożywienie kultu św. Jadwigi po wprowadzeniu przez bp. Przecława z Pogorzeli jej święta jako dnia wolnego z obowiązkiem uczestniczenia w liturgii ku jej czci w 1344 r. stało się najprawdopodobniej przyczyną wyboru tego patrocinium.
Interesujący w kontekście wezwań obiektów sakralnych poświęconych św. Jadwidze jest dokument biskupa wrocławskiego Wacława wystawiony 11 X 1409 r. Ordynariusz diecezji wrocławskiej zatwierdził w nim fundację wrocławskiego kanonika Jana Swarcze z przeznaczeniem 10 grzywien na rzecz planowanej budowy kaplicy pw. Trójcy Świętej, NMP, św. Erazma, św. Wacława, św. Barbary i św. Jadwigi w katedrze wrocławskiej i jej przyszłego altarzysty, tj. duchownego odprawiającego Msze św. przy konkretnym ołtarzu. Według zapisu prawo patronatu miał przejąć brat fundatora, jego rodzeństwo, a po ich śmierci zapewne miało przejść na kapitułę katedralną.
W tym okresie w katedrze wrocławskiej kult św. Jadwigi uzyskał dużą rangę i popularność w patrociniach zarówno samego kościoła, jak i altariach. Świadczą o tym przechowywane w archiwum archidiecezjalnym we Wrocławiu dokumenty fundacyjne. Instrument notarialny z 25 XI 1374 r. zawiera darowiznę Pawła proboszcza z Piotrkowiczek k. Trzebnicy w wysokości rocznego czynszu 6 grzywien posiadanego na wsi Łosiów k. Brzegu i brewiarza z przeznaczeniem na fundację altarii ku czci Zwiastowania NMP i św. Jadwigi w katedrze wrocławskiej. Fundacja ta została zatwierdzona przez bp. Przecława z Pogorzeli 1 I 1375 r. na zamku biskupim w Otmuchowie. Akt ten uściśla, iż czynsz ten został zakupiony za 60 grzywien należności. Źródła dokumentują także ołtarz ku czci św. Marii Magdaleny, św. Elżbiety i św. Jadwigi umieszczony w katedrze wrocławskiej.

Kościół klasztorny św. Klary we Wrocławiu

TOMASZ GĄSIOR/WIKIMEDIA CAMMONS LIC. CC-BY-SA 4.0

Kaplica w kościele klasztornym św. Klary
Kościół św. Klary ma cztery ołtarze; rezyduje tam opatka z pięćdziesięcioma trzema siostrami z zakonu św. Franciszka; są tam także czterej altarzyści (cyt. za: Bartłomieja Steina…).
Kaplica św. Jadwigi wzniesiona przy kościele klasztornym klarysek wiąże się bezpośrednio z fundacją konwentu tego żeńskiego zakonu dokonaną przez synową św. Jadwigi, księżnę czeską i śląską Annę, wdowę po władcy Śląska księciu Henryku II Pobożnym, poległym w bitwie z Mongołami pod Legnicą w 1241 r.
Najstarszym źródłem dotyczącym tego obiektu jest zachowana w Archiwum Państwowym we Wrocławiu bulla papieża Aleksandra IV wydana 13 XII 1256 r. Dokument ten nakazywał biskupowi wrocławskiemu Tomaszowi I (1232−1268) i biskupowi lubuskiemu Wilhelmowi poparcie starań księżnej Anny w celu dokonania fundacji klasztornej dla klarysek we Wrocławiu. Kolejne papieskie akty prawne wydane tego samego dnia wspierały działania księżnej Anny poprzez nadanie odpustów dla wszystkich wspomagających budowę oraz dla wiernych z diecezji wrocławskiej, krakowskiej i ołomunieckiej przybywających na uroczystość tytułu kościoła klasztornego ku czci św. Klary oraz w okresie oktawy tego święta.
Mniszki przybyły do Wrocławia 14 IV 1257 r. Do czasu wybudowania murowanych pomieszczeń klasztornych zamieszkały w tymczasowym drewnianym obiekcie. Aleksander IV zatwierdził całą fundację oraz liczne nadania na rzecz klasztoru i zakazał ksieni ich zbywania bullą wydaną 27 IV 1259 r. Prace budowlane zakończono stosunkowo szybko, gdyż nowy klasztor wraz z kościołem pw. św. Klary poświęcony został przez biskupa wrocławskiego Tomasza I w oktawie święta Jana Chrzciciela, głównego patrona miasta Wrocławia i miejscowej katedry, w 1260 r., co zostało zapisane pod datą 24 VI 1260 r. w Spominkach klarysek wrocławskich.

Jest to data dość istotna, gdyż po tym wydarzeniu klaryski rozpoczęły wznoszenie kaplicy św. Jadwigi fundacji księżnej Anny, w której pochowana została po śmierci 23 VI 1265 r.
Kaplica św. Jadwigi przy kościele klasztornym św. Klary została dobudowana jako nawa południowa całego założenia dotychczasowej jednonawowej świątyni i z czasem pokryta została dwuspadowym dachem. Omawiany obiekt sakralny posiadał już w średniowieczu potwierdzenie swojego patrocinium, co wiąże się z istotnym jego znaczeniem dla dworu książęcego, a szczególnie dla samej księżnej Anny, blisko związanej ze św. Jadwigą. Wezwanie św. Jadwigi nadane kaplicy wymienia biskup lubuski Wilhelm, który w liście z 26 IV 1288 r. wydanym we Wrocławiu nadał wszystkim nawiedzającym klaryski 40-dniowy odpust.
Tytuł kaplicy wymieniony został również w pochodzącym z XIII/XIV w. Żywocie księżnej Anny.
W związku z powyższym ważne jest pytanie dotyczące czasu poświęcenia kaplicy, gdyż z dotychczasowych ustaleń wynika, że kaplica ta wzniesiona została i oddana do użytku przed 1265 r., natomiast kanonizacja św. Jadwigi dokonana została dopiero w 1267 r. Czyżby zatem wezwanie św. Jadwigi zostało nadane podczas uroczystej dedykacji kaplicy przed oficjalnym wyniesieniem na ołtarze żony księcia Śląska Henryka Brodatego? Rozwiązaniem tego zagadnienia może być hipoteza, według której sama kanonizacja św. Jadwigi miała mieć miejsce kilka lat wcześniej, za czasów papieża Urbana IV, którego śmierć w 1264 r. zatrzymała ten akt religijny. Gdyby zatem planowana kanonizacja doszła do skutku, kaplica ta stałaby się jednym, jeśli nie pierwszym obiektem poświęconym matce Piastów wrocławskich i to w stolicy księstwa, co dla rodziny książęcej miałoby szczególne znaczenie.

Bazylika św. Elżbiety Węgierskiej we Wrocławiu

KATIE_PL/WIKIMEDIA CAMMONS LIC. CC-BY-SA 3.0

Kaplica w kościele dominikanów pw. św. Wojciecha
[…] kościół dominikanów zbudowany na planie krzyża, poświęcony św. Wojciechowi. Wyróżnia się on tym samym, czym te opisane powyżej: wybornymi płaskorzeźbami i malowidłami (cyt. za: Bartłomieja Steina…).
Kaplica pw. św. Anny i św. Jadwigi według historyków sztuki dobudowana była do prezbiterium kościoła św. Wojciecha we Wrocławiu, o którym to kościele dominikanów i jego wezwaniu wspomina po raz pierwszy dokument z 1112 r., poświadczający jego konsekrację dokonaną przez biskupa wrocławskiego Żyrosława I (1112–1120). O kaplicy tej dowiadujemy się z listu odpustowego, jaki wystawił we Wrocławiu – pochodzący z rodziny kupieckiej z tego miasta – biskup krakowski Jan Muskata 8 VII 1295 r. Zgodnie z treścią dokumentu wierni mogli uzyskać 20-dniowy odpust, nawiedzając kaplicę w główne Uroczystości Pańskie, jak: Narodzenie, Epifania, Wielkanoc, Zesłanie Ducha Świętego, określone święta maryjne, ku czci św. Jadwigi, św. Wojciecha, św. Jerzego, św. Piotra męczennika, św. Dominika oraz w święta własne dominikanów i w ich oktawy.
Rozpatrując wezwanie tejże kaplicy, należy zauważyć, iż kult św. Anny, matki Najświętszej Maryi Panny, pojawił się w krajach europejskich (poza Italią) dopiero w XIV w., tak więc obecność patrocinium św. Anny jest jednym z pierwszych przejawów jej kultu na Śląsku. Być może jest to wotum wdzięczności, jakie w ten sposób złożyli dominikanie wobec księżnej Anny, synowej św. Jadwigi i regentki księstwa, wielkiej dobrodziejki dla klasztorów i społeczności miasta Wrocławia.
Jeżeli chodzi o wezwanie św. Jadwigi, to w pierwszej kolejności należy uznać, iż w ten sposób dominikanie chcieli zapewne uhonorować księżną Jadwigę jako władczynię Śląska w stołecznym mieście. Był to wyraz bardzo wczesnego kultu, biorąc pod uwagę czas po dokonanej przez papieża Klemensa IV kanonizacji w 1267 r. Drugą istotną przyczyną nadania patrocinium były związki, jakie miała św. Jadwiga z konwentem dominikanów. W tym wymiarze pomocna staje się hagiografia księżnej. W Żywocie większym św. Jadwigi zapisano, iż księżna posyłała częste jałmużny dla klasztorów na Śląsku, w tym dla dominikanów. W katalogu cudów przypisywanych św. Jadwidze opisano wydarzenia związane z uzdrowieniem poparzeń, jakich doznał dominikanin Mikołaj w okresie Wielkiego Postu w 1263 r., oraz uzdrowieniem anonimowego zakonnika dominikańskiego z domniemanej choroby umysłowej. Legendy związane z nadprzyrodzoną mocą i wstawiennictwem św. Jadwigi dotyczą także chorych osób, które żebrały przy kościele św. Wojciecha.
Ponadto papież Urban IV, powołując trybunał kanoniczny w celu przeprowadzenia procesu kanonizacyjnego, wyznaczył jako jego członka prowincjała polskich dominikanów ojca Szymona, a zarazem przeora wrocławskiego konwentu.

Zakonnik ten według tradycji miał być autorem pierwszego hagiograficznego dzieła poświęconego Jadwidze pt. Liber de vita et miraculis S. Hedvigis. Również w klasztorze dominikanów we Wrocławiu wiosną 1264 r. odbyła się kolejna sesja trybunału kanonizacyjnego.
Kaplica w kościele pw. św. Elżbiety
Od razu wpada w oczy gmach kościoła św. Elżbiety o dachu z glazurowanych dachówek. Jego wieża jest wyższa od wszystkich innych. Jej zwężający się ku górze szpic zdaje się sięgać wyżej chmur (cyt. za: Bartłomieja Steina…).
Kaplica w kościele św. Elżbiety wspomniana została po raz pierwszy w 1411 r., gdy biskup wrocławski Wacław (1382–1417) zatwierdził nowy ołtarz wzniesiony w niej ku czci św. Gotarda i św. Barbary. Według badań historycznych prawo patronatu nad obiektem posiadał Otto – syn wrocławskiego mieszczanina Lutka i wnuk Ottona z Nysy – oraz Barbara, córka witryka, czyli jednego z zarządców mienia kościelnego elżbietańskiej fary, Henryka Jenkwitza.
Kaplica z podanym wezwaniem złożonym, w którym patrocinium św. Jadwigi występowało jako sekundarne (tj. drugorzędne), poświadczona została w źródłach w 1412 r. Chodzi o dokument biskupa wrocławskiego Wacława wystawiony w Otmuchowie 21 III 1412 r. Było to zatwierdzenie fundacji mszalnej biskupa pomocniczego we Wrocławiu (1398–1411) Mikołaja z Bolesławca. Według tego aktu prawnego biskup diecezji wrocławskiej zatwierdził trzecie ministerium ołtarzowe (tzn. posługa przy wyznaczonym ołtarzu zgodna z intencją ofiarodawcy) ku czci św. Wawrzyńca, św. Szczepana, św. Krzysztofa, św. Marty, św. Jadwigi, św. Elżbiety i 11 Tysięcy Dziewic przy ołtarzu pw. NMP, Apostołów, św. Gotarda i św. Barbary w kaplicy dedykowanej Matce Bożej, św. Klemensowi, św. Mikołajowi i św. Jadwidze w kościele farnym pw. św. Elżbiety we Wrocławiu.
Egzekutorzy testamentu biskupa Mikołaja: Gotard, rektor kaplicy katedralnej św. Piotra oraz mieszczanie Henryk i Łukasz Jenkwitz, zgodnie z zapisem fundacyjnym przekazali na rzecz wspomnianego ministerium ołtarzowego 8 grzywien czynszu z rocznego czynszu w wysokości 41 grzywien, które za życia infułat nabył od księcia oleśnickiego Konrada z miasta Oleśnicy, Sycowa, Trzebnicy, Żmigrodu i Prusic. W późniejszym czasie (1471–1475) kaplica określana była powszechnie jako capella novus chorus dicta. Przypuszcza się, iż kaplica znajdowała się we wschodnim zamknięciu nawy południowej. Znaczna liczba świętych podanych zarówno w ministerium, jak i w samym patrocinium ołtarza i kaplicy świadczy o głębokiej czci, jaką fundator darzył świętych, na których budował zapewne swoje życie religijne. Wniosek taki można wyprowadzić z faktu, iż zgodnie z omawianym i przytoczonym powyżej dokumentem biskup Mikołaj był jednocześnie fundatorem i konsekratorem omawianej kaplicy.