Powraca Społeczna Akademia Młodych

Nie jesteśmy tacy sami. Mamy różne talenty, pomysły, słuchamy różnej muzyki,
na różne filmy chodzimy do kina, ale każdy z nas jest ważny i wiele nas łączy.
Każdy ma swoje mocne strony, których potrzebują inni.
Tylko razem możemy tworzyć wyjątkową całość.

ADRIANA KWIATKOWSKA

Wrocław

JOSEPH REDFIELD NINO/PIXABAY.COM

Odkrywając własne talenty, znajdujemy swoje miejsce w grupie i uczymy się doceniać drugiego człowieka. Zdobywaniu takich doświadczeń służy warsztat „Każdy jest ważny”. Jeden z siedmiu proponowanych w tegorocznej edycji Społecznej Akademii Młodych.
Rozwój kompetencji społecznych
Projekt Społecznej Akademii Młodych wystartował w 2019 r. jako wspólna inicjatywa Diecezjalnego Duszpasterstwa Młodzieży i Fundacji Obserwatorium Społeczne. Pierwszą edycję dofinansowano ze środków Gminy Wrocław, drugą Samorządu Województwa Dolnośląskiego. Dzięki temu w bezpłatnych warsztatach służących rozwojowi szeroko rozumianych kompetencji społecznych wzięło udział ponad 400 młodych Dolnoślązaków, uczniów szkół ponadpodstawowych oraz VII i VIII klas szkół podstawowych. To oni byli i są adresatami projektu. Pochodzą z Wrocławia i wielu mniejszych miejscowości.
Dotychczasowe edycje pokazują, że Społeczna Akademia Młodych jest szczególnie ważna dla placówek edukacyjnych mieszczących się poza stolicą Dolnego Śląska, gdzie dostęp do bezpłatnych propozycji adresowanych do młodzieży jest utrudniony. Nauczyciele uczący w mniejszych miejscowościach wskazywali, że dużą wartością projektu jest możliwość zaproponowania uczniom po zakończonych zajęciach zwiedzania Ostrowa Tumskiego pod opieką przewodnika. W tym roku szkolnym po przerwie spowodowanej pandemią rusza trzecia edycja Społecznej Akademii Młodych.
Najważniejsze: doświadczenie
W proponowanych w projekcie warsztatach najważniejsze jest doświadczenie. Dzięki niemu uczestnicy uczą się rozumieć lepiej siebie i świat, mądrzej reagować na trudne sytuacje, brać odpowiedzialność za własne decyzje. Mogą dostrzec, że podejmowane przez nich wybory mają realne konsekwencje dla nich i otaczających ich ludzi. Dowiadują się czegoś ważnego o sobie i świecie. Odkrywają na przykład, że złość jest jak nóż. Sam z siebie ani dobry, ani zły. To od użytkownika zależy, jak go wykorzysta. Zrani kogoś, czy pokroi chleb.
Zajęcia nie polegają na słuchaniu monologu prowadzącego, choć miniwykłady także są obecne. To co dzieje się w czasie warsztatów, to głównie poszukiwanie odpowiedzi na różnego rodzaju ważne pytania, nabywanie nowych umiejętności przez ćwiczenia, które często są zabawą, ale można dzięki nim przeżyć głębsze treści. Zdarza się, że na początku, zwłaszcza licealiści, reagują lekkim zdziwieniem na zadania, które wydają się zwykłym „lodołamaczem”, ćwiczeniem integracyjnym. Na końcu bardzo często odkrywają, że prosta animacja była tylko punktem wyjścia do poważnej autorefleksji i wymiany myśli.
Przygotowanie do samodzielnego myślenia
W pewnym sensie uczestnicy są współtwórcami zajęć i choć tematy są jasno określone: relacje rówieśnicze, złość, strach, patriotyzm, mowa nienawiści, solidarność, to przebieg warsztatów w jakiejś mierze kształtują ci, którzy biorą w nich udział.

Prowadzący przede wszystkim mądrze towarzyszy, pomaga zobaczyć to, co ważne, moderuje rozmowę, zaprasza do kolejnych kroków. Ufa, że młodzi mogą samodzielnie wyciągać wnioski.
I rzeczywiście. Bardzo często to właśnie oni wypowiadają na zajęciach najważniejsze zdania. Czasami bardzo krótkie, ale najcenniejsze dla ich rówieśników.
Samodzielne odkrycia dokonywane przez młodych w czasie warsztatów mają dużo większy sens niż najmądrzej opowiedziana teoria. Doświadczenie poddane refleksji pozostaje na dłużej, ma większą moc zmiany na lepsze. Może naprawdę przyczynić się do budowania sensownych, opartych na wzajemnym szacunku i odpowiedzialności relacji międzyludzkich. A to jest jednym z ważniejszych celów Społecznej Akademii Młodych. Budowanie poczucia sprawstwa, przygotowywanie do samodzielnego i twórczego myślenia zawsze procentuje w życiu osobistym i społecznym.
Kształtowanie poczucia własnej wartości i okazja do rozwoju
Wartością dodaną projektu jest to, że uczestnicy trochę przy okazji uczą się wypowiadać swoje myśli i uczucia na forum.
Odkrywają, że oni także mają wiedzę, przemyślenia, z których inni mogą czerpać. To zawsze wzmacnia poczucie własnej wartości i staje się okazją do dalszego rozwoju.
Doświadczają, że słowa, których używają, którymi opisują siebie i świat mają znaczenie.
Przyglądają się różnicy pomiędzy zdaniami: „Już taki jestem” a „Mogę postąpić mądrzej” i mają szansę zacząć decydować, które z nich stanie się opisem ich codzienności. Mogą także zobaczyć, jak ważne są uczucia, oraz zdekodować informacje, które za nimi stoją, i dzięki temu lepiej zrozumieć własne motywacje. Nie mniej ważną okazją, jaką przynoszą warsztaty, jest doświadczenie słuchania koleżanek i kolegów mówiących o istotnych problemach oraz wspólne poszukiwanie rozwiązań.
W ankietach ewaluacyjnych zarówno uczniowie, jak i nauczyciele wskazywali, że istotna była dla nich różnorodność stosowanych w czasie zajęć metod, pozwalających na zaangażowanie wszystkich uczestników.
W pierwszym semestrze roku szkolnego 2022/2023 Społeczna Akademia Młodych proponuje siedem tematów warsztatowych do wyboru: „Pomocna dłoń”, „Myśląc ojczyzna”, „Solidarność”, „Słowo też zabija”, „Każdy jest ważny”, „O co i jak robić raban”, a także „Słowo ma moc”. Zajęcia trwają cztery godziny lekcyjne, w przerwie proponowany jest drobny poczęstunek, a po zakończeniu warsztatu możliwe jest zwiedzanie Ostrowa Tumskiego pod opieką przewodnika.
Więcej szczegółów na temat warsztatów proponowanych w tegorocznej edycji Społecznej Akademii Młodych można znaleźć na stronie Fundacji Obserwatorium Społeczne.