Warto…


przeczytać

Święta Pani

15 maja 200 lat temu przyszła na świat Wanda Malczewska, ciotka Jacka Malczewskiego – wybitnego malarza i cioteczna babka Rafała – malarza i taternika. Właściwie pokrewieństwo z tymi dwoma panami było bodźcem do zapoznania się z biografią kobiety, o której ostatnio głośno w mediach.
Naprzeciw moim potrzebom wyszła książka Wanda Malczewska: proroctwa, wizje i życie dla Polski (Wydawnictwo Fronda, Warszawa 2022). Autorem biografii jest ks. Grzegorz Augustynik, uczeń Wandy, który we wstępie deklaruje, że jest naocznym świadkiem prawie wszystkiego, co pisze.
Oprócz osobistych spostrzeżeń biograf korzysta z opowiadań bliskich Wandy: ciotki, służącej, spowiednika oraz innych krewnych. Wykorzystuje także notatki samej Malczewskiej, które ta pozwoliła użytkować po swojej śmierci. Mimo upływu niemal dwóch wieków dostajemy biografię nieodległą, powstałą z relacji tych, którzy znali Wandę osobiście.
Poznajemy kobietę społecznika uczącą biedotę, patriotkę organizującą szpitale w czasie powstania, wizjonerkę przewidującą „cud nad Wisłą”, mistyczkę uczestniczącą w procesie i drodze krzyżowej Jezusa. Żyła na bardzo wysokich obrotach, wyprzedzając swoje czasy. Przez sobie współczesnych nazywana Świętą Panią. Dziś, kiedy autorytety dogorywają, a wiara i patriotyzm uznawane są za anachronizm, warto odświeżać sylwetki osób, dla których Bóg i ojczyzna to główna motywacja wszystkich działań. Zarówno książka, jak i sama postać Malczewskiej mogą stać się inspiracją, by bardziej być dla innych, niż mieć dla siebie. Wydaje się, że to zwykła opowieść o niezwykłej kobiecie. Jednak ks. Augustynik, będąc świadkiem życia Wandy, daje nam życiorys poświadczony certyfikatem jakości i prawdziwości. W książce oprócz biografii znajdziecie wizje, proroctwa, świadectwa i modlitwy.
Dowiecie się, jak bawiła się mała Wanda, czy miała narzeczonego i o co się modliła dla swojego ukochanego bratanka Jacka. Trzeba sięgnąć po książkę!

AGNIESZKA BOKRZYCKA


obejrzeć

Orlęta

Co o życiu może wiedzieć dwunastoletni chłopiec? Świat dziecka powinien być przepełniony bezpieczeństwem i troską o nie rodziców oraz opiekunów. Okres od niemowlęctwa do momentu pójścia do szkoły jest dla najmłodszych zazwyczaj czasem szczególnej troski i opieki rodziców, rodziny. Później wszystko zaczyna się zmieniać.
Coraz więcej czasu spędzanego z rówieśnikami i wejście w burzliwy czas dojrzewania, aby właściwie ukształtować swoją tożsamość. Pierwsze wybory życiowe i pójście dalej w świat. Co jednak, gdy wszystko kończy się za szybko?
Dwunastoletni Leon wie o życiu bardzo dużo i jego oczami możemy obejrzeć to, co wydarzyło się we wrześniu 1939 roku. Na początku bombardowanie i wstrząs związany z zamknięciem szkół. To nie tylko zagrożenie i zniszczenie budynków, to również zburzenie właśnie tego, co nazwaliśmy tutaj światem dziecka. Szybkie przejście w dorosłość i towarzyszący nieustannie strach o jutro to na pewno nie stan, w którym powinny dorastać dzieci. Trudny obraz wojny przedstawiony w filmie Orlęta. Grodno ’39 to czas, który widząc dziś, niektórzy z niedowierzaniem chcieliby przenieść jedynie w sferę mrocznych wyobrażeń. Kolejnym trudnym wydarzeniem jest 17 września, czyli czas, gdy Polska zostaje napadnięta i zagrabiona również przez Sowietów. Obraz filmowy prezentowany z tej perspektywy dotyka szczególnie. Daje nam nie tylko ciekawą lekcję historii, ale także pobudza do zadumy. Myślę, że ten film skłania do chwili nostalgii, również za tym, co zostało zabrane dzieciom – narażonym na zetknięcie się z tragiczną historią pisaną przez dorosłych – być może żyjącym jeszcze dziś w Polsce. Nie zawsze są to dzieci, które mają polskie obywatelstwo. Mam nadzieję, że ta perspektywa i ten punkt widzenia po raz kolejny pobudzą w nas wrażliwość wobec każdego dziecka.

MICHAŁ ŻÓŁKIEWSKI

Gmach Główny Poczty, siedziba muzeum

Dwukabinowy dyliżans z XIX w.


zwiedzić

Muzeum Poczty i Telekomunikacji we Wrocławiu

W centrum stolicy Dolnego Śląska, we Wrocławiu, znajduje się Muzeum Poczty i Telekomunikacji – jedyna placówka w Polsce gromadząca zbiory z zakresu historii poczty oraz telekomunikacji.
Dzieje muzeum to bogata przeszłość historyczna. Początki sięgają 1919 r., kiedy to apel Ministerstwa Poczt i Telegrafów nawoływał do przekazywania pamiątek, dokumentów.
Od tego czasu dary ludności sukcesywnie wzbogacały zbiory warszawskiego muzeum. Za oficjalną datę otwarcia uznaje się jednak 25 stycznia 1921 r. Tego dnia bowiem udostępniono pierwszą wystawę zwiedzającym.
Zniszczenia po II wojnie światowej spowodowały, iż szukano dla muzeum nowej siedziby, równie ważnej rangą, co stolica. Wybór padł na Wrocław i w 1956 r. przeniesiono zbiory do tego miasta.
Z wielkim sukcesem, ponieważ muzeum odzyskało dawny blask w Gmachu Głównym Poczty przy ul. Krasińskiego 1. Oprócz bogatych zasobów filatelistycznych w zbiorach muzeum znajdują się liczne grafiki, projekty znaczków, zbiory sztuki użytkowej, projekty budynków pocztowych, ambulansów itp. Szczególnie cenne są odciski pieczęci, stemple, datowniki, rękopisy znanych osobistości, artystów.
W Dziale Historii Poczty można zobaczyć sprzęt pocztowy, mundury, ikonografię, sztandary, medale, mapy pocztowe z 1711 i 1740 r.
Dla zwiedzających udostępnione są dwie wystawy stałe. Wystawę ,,Telegraf i telefon” tworzą aparaty Morse’a, stukawka telegraficzna, aparaty systemu Baudota, dalekopisy oraz zbiory telefoniczne (ok. 80 aparatów telefonicznych, 4 centrale telefoniczne oraz zegarynka).

Tematyka drugiej wystawy ,,Sala Fonograficzna” wiąże się z działaniami podejmowanymi przez polskich konstruktorów po odzyskaniu niepodległości, np. Stanisława Manczarskiego czy Wilhelma Rotkiewicza. Ekspozycja stanowi przegląd zgromadzonych w muzeum urządzeń radiowych i telewizyjnych.
W Gmachu Poczty Głównej znajdują się różnorodne pomieszczenia: sala historyczna, 3 sale filatelistyczne, telekomunikacyjna, fonograficzna i dyliżansowa mieszcząca 3 wozy konne oraz zaplecze edukacyjne. Warto podkreślić, iż działalność instytucji to nie tylko ekspozycja zbiorów, ale liczne działania edukacyjne mające na celu krzewienie wiedzy z zakresu historii polski, poczty, telekomunikacji i filatelistyki. Najważniejszymi jej formami są m.in. zajęcia warsztatowe i konkursy plastyczne dla dzieci, jak również rozmaite imprezy, w tym – z udziałem dyliżansu. Muzeum uczestniczy w międzynarodowych akcjach, takich jak Noc Muzeów czy Europejskie Dni Dziedzictwa.
Odzwierciedleniem różnych form pracy placówki jest jej działalność wydawnicza. Do najważniejszych publikacji należą: katalogi naukowe zbiorów, roczniki muzealne, bibliografie, katalogi wystaw oraz monografie z dziedziny historii poczty i filatelistyki. Współpraca ze stowarzyszeniami filatelistycznymi oraz wieloma różnymi instytucjami kultury i nauki prowadzona jest głównie w zakresie wymiany informacji i wydawnictw, wypożyczania wystaw i eksponatów, a także organizacji praktyk zawodowych i imprez plenerowych.

umwdKATARZYNA SZAJDA
MATERIAŁ PRZYGOTOWANY
PRZEZ WYDZIAŁ PROMOCJI
WOJEWÓDZTWA