MATERIAŁ PRZYGOTOWANY PRZEZ WROCŁAWSKIE CENTRUM ROZWOJU SPOŁECZNEGO

Wrocławski Rok Dobrych Relacji

Wrocławski Rok Dobrych Relacji to kampania społeczna, której głównym celem jest
przeciwdziałanie samotności nasilonej przez pandemię. Przeszło 60 wydarzeń
zgłosiły do kalendarza różne wrocławskie instytucje, jednostki kultury i oświaty.
Wydarzenia te będą się odbywać sukcesywnie przez cały rok.

BEATA NAWROTKIEWICZ

WCRS

Briefing Prezydenta Wrocławia Jacka Sutryka w Przejściu Dialogu

GRZEGORZ RAJTER/MATERIAŁY PRASOWE WCRS

Wybuch wojny w Ukrainie sprawił, że Rok Dobrych Relacji stał się czasem budowania wzajemnych relacji z przybywającymi uchodźcami.
Inauguracja
Rok Dobrych Relacji zainaugurowany został uroczyście w walentynki. Na specjalnej konferencji prasowej, która odbyła się w Przejściu Dialogu, Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk przedstawił nie tylko ideę kampanii i najważniejsze punkty programu w trakcie najbliższych miesięcy, ale także ambasadorów projektu. Znane osobistości ze świata kultury będą się włączać w działania społeczne, których głównym celem jest zapobieganie samotności.
Ambasadorowie Roku Dobrych Relacji
Do ról ambasadorów Roku Dobrych Relacji zaproszono: wokalistki Annę Wyszkoni oraz Sarę James, wokalistę Andrzeja Piasecznego, pisarkę i noblistkę Olgę Tokarczuk, znanego podróżnika i kucharza Roberta Makłowicza, aktorkę Sonię Bohosiewicz. Ambasadorowie biorą udział w spotkaniach z różnymi grupami społecznymi, patronują wydarzeniom odbywającym się w Roku Dobrych Relacji. Wszyscy podkreślają, jak ważne znaczenie ma dla nich kampania, która na światło dzienne wydobywa samotność i podkreśla wagę relacji.
Anna Wyszkoni spotyka się z dziećmi, bo podkreśla, że najważniejszą jej życiową rolą jest bycie mamą. Poprzez spotkania z dziećmi chce mówić o „relacjach offline”, które są cenniejsze niż internetowe znajomości. Andrzej Piaseczny uczestniczył w spotkaniu z seniorami, z którymi wspólnie śpiewał i dobrze się bawił, bo relacje międzypokoleniowe przynoszą korzyści obu stronom.
Sara James i Sonia Bohosiewicz patronują konkursowi filmowemu, o którym piszemy więcej parę akapitów niżej. Wciąż przed nami wiele wydarzeń, w które włączać się będą ambasadorowie Roku Dobrych Relacji.

Konkurs filmowy
„Wkręć się w dobre relacje” to konkurs filmowy w dwóch odsłonach. Pierwsza, dla dzieci i młodzieży (edycja 5-10-15), to szansa dla młodych twórców na przygotowanie krótkiego filmiku o relacjach między młodymi i ich znaczeniu. Zaprezentowana forma może być różna: taniec, śpiew lub po prostu film ukazujący wspólne bycie ze sobą. Na filmy młodych organizator – Wydział Promocji Miasta i Turystyki UM Wrocławia – czeka do 19 maja. Zwycięzców będzie można poznać na plenerowym Dniu Dziecka (1 czerwca), podczas którego zaśpiewa Sara James. Jedną z nagród jest m.in. nagranie krótkiego filmiku z artystką, ambasadorką Roku Dobrych Relacji, a także wejściówki na planowane wydarzenia.
W drugiej odsłonie konkursu mogą brać udział zarówno osoby dorosłe, jak i firmy, amatorzy i profesjonaliści. Ich zadaniem jest stworzenie filmu, który podkreśli ważną rolę budowania relacji społecznych. Dodatkowym atutem będzie pokazanie Wrocławia. Zwycięska praca ma szansę zostać filmem promującym kampanię i znaleźć się w mediach tradycyjnych i internetowych. Dla jej autora lub autorki przeznaczono 30 tys. zł. Filmy na konkurs można przesyłać do końca maja.
Konferencja
Samotność i jej społeczne konteksty była tematem konferencji, która odbyła się 7 kwietnia z udziałem specjalistów, naukowców z różnych dziedzin, praktyków, społeczników. Tym, co łączyło wszystkie wypowiedzi, była powszechność samotności i jej uniwersalizm. Może dotknąć każdą grupę społeczną, zawodową i wiekową. Chociaż sama nie jest klasyfikowana jako choroba, jest jednym z czynników sprzyjających poważnym chorobom. Nie ma też na nią leku innego niż prawdziwe relacje z innym człowiekiem: rodziną, przyjaciółmi, znajomymi.

Sonia Bohosiewicz jest w gronie
ambasadorów Roku Dobrych Relacji

GRZEGORZ RAJTER/MATERIAŁY PRASOWE WCRS

Andrzej Piaseczny w dziennym domu pomocy

MATERIAŁY PRASOWE WCRS

W konferencji niejednokrotnie padły słowa o ważnym wydźwięku kampanii Rok Dobrych Relacji, w której otwarcie mówi się o problemie społecznym, jakim jest samotność, wraz z propozycjami przeciwdziałania jej poprzez udział w proponowanych wydarzeniach.
Wojna w Ukrainie
Zaledwie dziesięć dni po rozpoczęciu kampanii Rok Dobrych Relacji Rosja zaatakowała Ukrainę, a do Wrocławia zaczęli przybywać uchodźcy wojenni.
Pomoc udzielana bezinteresownie, oddolnie i natychmiastowo była spontanicznym odruchem serca, potwierdzeniem papieskich słów o Wrocławiu jako mieście spotkań.
Wojna w Ukrainie zmieniła przebieg Roku Dobrych Relacji, ale paradoksalnie wzbogacając go. Przed 24 lutego we Wrocławiu mieszkało ok. 100 tys. obywateli Ukrainy.
Według szacunków po wybuchu wojny do stolicy Dolnego Śląska przybyło ok. 250 tys. osób. Integracja, wzajemne poznanie, zrozumienie i zbudowanie relacji między mieszkańcami to nasze wspólne zadanie na najbliższe miesiące.

Wrocławskie mamy świętują dwa razy
Majowy Dzień Matki to tradycyjnie czas rozpoczęcia Miesiąca Rodziny. Serii wydarzeń i spotkań koordynowanych przez Wrocławskie Centrum Rozwoju Społecznego. Ich celem jest integracja rodzin i podkreślenie ważnej roli, rozwijanie i wspieranie ich przez specjalistów. Wszystko po to, by uzmysłowić,
jak wielką rolę pełnią w społeczeństwie. W tym roku Wrocław chce świętować Dzień Matki dwukrotnie. Oprócz 26 maja także w drugą niedzielę miesiąca, czyli 8 maja. Wtedy swoje święto obchodzą mamy w wielu krajach, w tym w Ukrainie, Włoszech, Hiszpanii czy Niemczech. To jeden z najbardziej rozpoznawalnych i lubianych dni w roku, dlaczego zatem nie świętować go dwukrotnie. Plenerowe wydarzenia będą szansą na spotkania w przestrzeni miasta, wzajemne poznanie, skorzystanie z przygotowanych atrakcji, miejsc do zabawy, wypoczynku, ale także zasięgnięcia informacji o propozycjach ze strony przedstawicieli instytucji, NGOsów i urzędów.
Wrocławskie mamy świętują dwa razy – 8 maja na pl. Wolności i 28 maja na rodzinnym pikniku rozpoczynającym Miesiąc Rodziny.