Papieska Światowa Sieć Modlitwy

marzec 2022

INTENCJA MODLITEWNA – O CHRZEŚCIJAŃSKĄ ODPOWIEDŹ NA WYZWANIA BIOETYCZNE


MÓDLMY SIĘ, ABYŚMY MY, CHRZEŚCIJANIE, W OBLICZU NOWYCH
WYZWAŃ BIOETYCZNYCH WSPIERALI ZAWSZE OCHRONĘ ŻYCIA
MODLITWĄ I DZIAŁANIAMI SPOŁECZNYMI

Aborcja, eutanazja, klonowanie, komórki macierzyste, zapłodnienie in vitro – to niektóre kwestie, które stanowią przedmiot działań w zakresie biomedycyny i które stają się pilnym wyzwaniem dla nauczania Kościoła oraz właściwej formacji wiernych. Intencja modlitewna na marzec dotyczy zatem bardzo aktualnej, ale też newralgicznej sprawy.
Przywołajmy niektóre informacje z ostatnich tygodni, by przekonać się o aktualności takiego wezwania do modlitwy. 19 stycznia br. prezydent Francji E. Macron w wystąpieniu w PE wyraził przekonanie, że do Karty praw podstawowych UE należy wpisać prawo do aborcji. Jak to nazwać? – cynizm czy jeszcze dosadniej? W obliczu pandemii koronawirusa, zagrożenia wojną ze strony Rosji próbuje się forsować prawo do zabijania nienarodzonych jako podstawowe prawo człowieka!
W podobnym tonie „Aborcyjny Dream Team” przekonuje, że każdy powód do aborcji jest OK. Europosłanka S. Spurek prowadzi nawet specjalną kampanię w tym względzie. W styczniu br. media podały informację o szokujących przepisach w Belgii i Holandii dotyczących eutanazji dzieci i niemowląt. Prawo jest tak stanowione, że na to pozwala. To tylko wybrane informacje.
Czy jako ludzie Kościoła możemy być obojętni? Czy podejmiemy jakieś działania, by kierując się Ewangelią, bronić ludzkiego życia, czy też poprzestaniemy na biadoleniu, że nic nie możemy zrobić? Papieska intencja wzywa wierzących do modlitwy i działań społecznych wspierających ochronę życia. Jednym z nich jest poznanie nauczania Kościoła w tym względzie.
Przypomnijmy, że w 1991 r. Jan Paweł II zwołał nadzwyczajny konsystorz kardynałów poświęcony m.in. obronie życia. Z determinacją mówił wtedy o „kulturze śmierci” i „cywilizacji życia”. Owocem tego konsystorza były dwie inicjatywy. Jedną było ogłoszenie przez papieża encykliki Evangelium vitae o wartości i nienaruszalności życia ludzkiego (25 III 1995). Druga wiązała się z powołaniem Papieskiej Akademii Życia „Pro Vita” (1994), której celem są studia nad zagadnieniami dotyczącymi obrony życia ludzkiego. Ważnym głosem Kościoła w zakresie ochrony życia ludzkiego i troski o godność osoby ludzkiej, od poczęcia człowieka aż po jego naturalną śmierć, była instrukcja Kongregacji Nauki Wiary z 8 IX 2008 r. Dignitas personae.

Działania w zakresie biomedycyny
stają się pilnym wyzwaniem dla
nauczania Kościoła i dla wiernych

FREEPIK.COM

Podkreśla się w niej, że Kościół nie sprzeciwia się rozwojowi naukowemu, ale chce, by godność osoby ludzkiej nie była zagrożona. Dokument zwraca uwagę na dwa fundamentalne kryteria etyczne, które powinny służyć do oceny zagadnień biomedycznych i które są rozpoznawalne jako prawdziwe przez ludzki rozum. Dotyczą godności osoby ludzkiej oraz osobowej natury aktu przekazywania życia, czyli prokreacji. Nauczanie Kościoła zawarte w instrukcji zwraca uwagę, że pragnienie posiadania dziecka jest oczywiście uprawnione, ale nie usprawiedliwia sięgania po jakiekolwiek dostępne środki techniczne w celu jego spełnienia, np. metodę in vitro.
Jan Paweł II, przemawiając 24 II 2003 r. do członków Papieskiej Akademii „Pro Vita”, powiedział, iż „wszyscy, zarówno wierzący, jak i niewierzący, winniśmy doceniać i szczerze popierać te działania w zakresie biomedycyny, których celem jest nie tylko lepsze poznanie niezwykłych tajemnic ciała człowieka, lecz także zapewnienie ludziom naszej planety godziwych warunków życia, niezagrażających ich zdrowiu”. Jednocześnie apelował, „aby celem badań naukowych i biomedycznych, dalekich od wszelkich pokus manipulowania człowiekiem, było szukanie metod i środków chroniących ludzkie życie, umożliwiających leczenie chorób i rozwiązywanie pojawiających się nieustannie nowych problemów w sferze biomedycyny”.

KS. BOGDAN GIEMZA