Wykorzystanie utworów audiowizualnych na lekcjach zgodnie z prawem autorskim

Katecheci i nauczyciele na wszystkich poziomach edukacji mają możliwość korzystania
z utworów audiowizualnych w celach edukacyjnych. Aby projekcja filmów odbyła się
zgodnie z prawem, niezbędna jest podstawowa znajomość aktów prawnych.

MICHAŁ SKWIERCZYŃSKI

Wrocław

Na lekcjach można nieodpłatnie i bez konieczności uzyskiwania jakiejkolwiek zgody z zewnątrz korzystać
z utworów audiowizualnych, należy jednak spełnić kilka warunków.
Na zdjęciu: Projekcja filmu Jan Paweł II, produkcja: Rai Uno, Lux Vide, CBS, TVP (2005)

HENRYK PRZONDZIONO/FOTO GOŚĆ

Prawo definiuje szczegółowo, jakie utwory i na jakich zasadach mogą być rozpowszechniane.
Prawo autorskie
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych przedmiotem ochrony praw autorskich jest utwór, czyli każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia. Nietrudno zauważyć, że ustawowa definicja utworu jest bardzo ogólna i może wzbudzać wątpliwości interpretacyjne. Aby temu choć w części zapobiec, ustawodawca określił katalog otwarty rodzajów utworów, w którym wymieniał także z nazwy „utwory audiowizualne (w tym filmowe)”. Tym samym zostało dość wyraźnie wskazane, że pojęcie utworu audiowizualnego powinno być rozumiane szerzej aniżeli film fabularny, dokumentalny czy animowany, wychodząc z założenia, że wspólnym mianownikiem utworów audiowizualnych jest ruch postrzeganego obrazu. Dodanie do wizji dźwięku jest jedynie elementem fakultatywnym.
Prawa i powinności nauczyciela
Na lekcjach można nieodpłatnie i bez konieczności uzyskiwania jakiejkolwiek zgody z zewnątrz korzystać z utworów audiowizualnych, pod warunkiem że ma to miejsce w ramach działalności dydaktycznej, związane jest z celami dydaktycznymi, a także uzasadnione jest to
potrzebą zilustrowania przekazywanych treści. Nauczyciel w celach edukacyjnych może nie tylko wyświetlać film, ale także kopiować go w celach dydaktycznych. Wcześniej jednak powinien dochować należytej staranności w celu upewnienia się, że pochodzi on z legalnego źródła. W przypadku gdy film jest pobrany z Internetu, a jego producent jest nieznany, bądź też dokonuje się to za pośrednictwem portalu internetowego, który rozpowszechnia go nieodpłatnie lub za drobną opłatą bez podania tytułu prawnego do jego użytkowania (np. z powołaniem się na zawartą z producentem umowę licencyjną), choćby nawet fragmentaryczne zwielokrotnienie utworu w celach dydaktycznych może budzić nie tylko uzasadnione wątpliwości natury prawnej, ale winno być uznane za niezgodne z zasadami moralno-etycznymi, którymi na co dzień, a więc nie tylko w procesie pedagogicznym, powinien kierować się nauczyciel.
Zakres dozwolonego użytku edukacyjnego
W konkretnym przypadku korzystania z filmu nie można do końca wykluczyć wątpliwości, czy dane działanie rzeczywiście podlega pod zakres dozwolonego użytku edukacyjnego, czy też szkoła powinna wykupić licencję. Szczególnie organizowanie dla uczniów pokazu filmowego poza czasem zajęć szkolnych narażone jest na ryzyko zgłoszenia się do szkoły podmiotu reprezentującego producenta lub organizację zbiorowego zarządzania autorskimi prawami majątkowymi. Może wówczas zostać przedstawiona szkole oferta licencji na niekomercyjne publiczne odtwarzanie utworu, ponieważ w ocenie podmiotu uprawnionego dany film był odtwarzany nie na potrzeby zilustrowania treści przekazywanych w celach dydaktycznych.
Zanim jednak szkoła zdecyduje się na podpisanie umowy licencyjnej, wskutek czego powstanie zobowiązanie do zapłaty z tego tytułu stosownego wynagrodzenia, powinna najpierw dokonać wszechstronnej analizy stanu faktycznego i prawnego w celu upewnienia się, czy realizowane działania nie podlegają pod dozwolony użytek przewidziany w przepisach ustawy o prawie autorskim.

Tylko wtedy, gdy analiza da wynik negatywny, decyzję dotyczącą zakupu licencji można będzie uznać za merytorycznie uzasadnioną.
W ramach dozwolonego użytku edukacyjnego można korzystać z utworów audiowizualnych nie tylko w czasie zajęć lekcyjnych i w budynku szkoły. Dozwolony użytek edukacyjny obejmuje również np. rekolekcje szkolne, odbywające się w budynku kościelnym lub przykładowo w autokarze wiozącym uczniów w pielgrzymce. Za każdym razem powinno to być jednakże tematycznie powiązane z przekazywanymi na lekcjach religii treściami, służąc uczniom w lepszym ich wyjaśnieniu i pogłębieniu. Zatem wyświetlenie uczniom takiego filmu dokumentalnego, który ilustruje tematykę lekcji religii, najlepiej połączone z omówieniem tegoż filmu przez nauczyciela, będzie za każdym razem działaniem odpowiadającym instytucji dozwolonego użytku edukacyjnego, a więc w pełni zgodnym z prawem autorskim.
Utwory audiowizualne na katechezie
Do korzystania z nowoczesnych środków dydaktycznych na katechezie (w tym utworów audiowizualnych) zachęca m.in. kan. 779 Kodeksu Prawa Kanonicznego [dalej KPK], który zaleca stosowanie wszelkich pomocy i środków, aby wierni, w sposób dostosowany do ich wieku, mogli głębiej poznać naukę katolicką i lepiej według niej układać życie. Nauczyciel religii, dobierając filmy w ramach szkolnej katechezy, powinien kierować się również realizacją treści dydaktycznych zawartych w Podstawie programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce. Należy przy tym mieć na uwadze interesy producenta filmu, któremu przysługują prawa autorskie, zgodnie z obowiązującą w Polsce ustawą o prawach autorskich i prawach pokrewnych.
Z pewnością warto, aby proboszczowie uzupełniali, w miarę możliwości i potrzeb, religijny księgozbiór bibliotek szkolnych [por. PDK 85]. Wydaje się, że ze względu na współczesny rozwój technologii nie można tego duszpasterskiego zalecenia ograniczać jedynie do książek. Parafia powinna przejawiać aktywność w uzupełnianiu biblioteki szkolnej także o utwory audiowizualne. Nie sposób bowiem oczekiwać, aby we własnym zakresie uczyniła to szkoła, ponieważ w wyłącznej kompetencji Kościoła jest zatwierdzenie materiałów dydaktycznych, a także w ramach prac programowych określenie, które cele i zadania szkoły powinny być realizowane na lekcjach religii [por. PDK 82].
Wydaje się, że warto rozważyć możliwość wykorzystania następującej formy katechetycznego oddziaływania: parafia organizuje wśród parafian zbiórkę płyt kompaktowych z religijnymi utworami audiowizualnymi na potrzeby biblioteki szkolnej, a następnie wyselekcjonowany pod nadzorem proboszcza [por. kan. 776 KPK] zbiór tych utworów przekazuje szkole w drodze umowy darowizny. Z takiego zbioru będą mogli legalnie korzystać nie tylko wszyscy nauczyciele i uczniowie danej szkoły, ale także inne osoby.
Niewątpliwie korzystanie z utworów audiowizualnych na lekcjach religii stwarza nowe możliwości na polu nowej ewangelizacji, w tym szczególnie wobec uczniów nieochrzczonych lub niemających kontaktu z Kościołem. Odpowiada bowiem aktualnej percepcji uczniów, na co dzień posługujących się mobilnymi urządzeniami elektronicznymi, w których obraz jest podstawową formą przekazywania treści.