MIŁOŚĆ DOSKONAŁYM WYPEŁNIENIEM PRAWA

Kanoniczne przeszkody do zawarcia małżeństwa, cz. 1

Warto zachować w świadomości prawdę obiektywną, że małżeństwo kanoniczne
powstaje w momencie wyrażenia przez narzeczonych ważnej zgody małżeńskiej.
To właśnie wyrażona zgoda tworzy małżeństwo (matrimonium facit consensus).

KS. WIESŁAW WENZ

wwenz@archidiecezja.wroc.pl

Ważną zgodę mogą wyrazić wszyscy, którym prawo tego nie zabrania [kan. 1058 KPK]. Ta norma wskazuje na obowiązujący katolików system prawny, wyznaczający istotne elementy tzw. zdolności prawnej osoby ludzkiej do ważnego zawarcia małżeństwa w Kościele katolickim, czyli do samodzielnego, odpowiedzialnego i wolnego wyrażenia wiążącej zgody małżeńskiej. Katolicy zawierający małżeństwo sakramentalne między sobą, jak i katolicy wchodzący z racji zawierania małżeństwa w relacje prawne z niewierzącymi czy wyznawcami innych religii zasadniczo podlegają kompetencji władzy kościelnej w tym zakresie. Tylko władza kościelna posiada uprawnienie do rozstrzygania o skutkach kanonicznych małżeństwa, władza cywilna zaś o jego skutkach cywilnych [kan. 1059 KPK]. Kompetencje te zostały wskazane w treści umowy konkordatowej: „Orzekanie w sprawach małżeńskich w zakresie skutków określonych w prawie polskim należy do wyłącznej kompetencji sądów państwowych”. Natomiast „orzekanie o ważności małżeństwa kanonicznego, a także w innych sprawach małżeńskich przewidzianych w prawie kanonicznym, należy do wyłącznej kompetencji władzy kościelnej” [art. 10,4 i art. 10,3 Konkordatu].
Przypomnienie tych wymogów staje się konieczne, w niektórych bowiem okolicznościach prawnych zawierane między nupturientami małżeństwo może zostać nieważnie zawarte, zwłaszcza kiedy zgoda małżeńska zostanie wyrażona w sytuacji istnienia między narzeczonymi zrywającej przeszkody małżeńskiej. Podobne skutki mogą zaistnieć w okolicznościach pojawienia się wad lub istotnych braków w przedmiocie zgody małżeńskiej.
Wadliwość może być spowodowana w zakresie funkcji poznawczej (niedyspozycja czasowa lub stała rozumu) lub wolitywnej (defekty woli nupturienta) oraz kiedy nie zachowano istotnych wymogów w obowiązującej zwyczajnej lub nadzwyczajnej formie kanonicznej, właściwej do zawierania zgody małżeńskiej.
Wolność nupturientów od przeszkód kanonicznych
Kodeks Prawa Kanonicznego precyzyjnie wskazuje na istnienie dwunastu przeszkód zrywających, czyniących dane osoby niezdolnymi do ważnego zawarcia małżeństwa [kan. 1073 KPK]. Stąd osoby objęte tymi przeszkodami nie mają aktualnej zdolności prawnej do ważnego zawarcia małżeństwa w Kościele katolickim. Warto objaśnić, że przeszkoda to okoliczność, która na mocy Bożego lub ludzkiego prawa nie pozwala ważnie i godziwie zawrzeć małżeństwa.
Tylko najwyższa władza kościelna może autentycznie wyjaśniać, kiedy prawo Boże zabrania zawierania małżeństwa lub sprawia jego nieważność [kan. 1075§1-2 KPK]. Jednakże w niektórych okolicznościach planujący zawarcie małżeństwa może uzyskać faktyczną zdolność prawną wyrażenia zgody małżeńskiej przez udzielenie stosownej dyspensy kościelnej, jeśli takie działania prawne przewiduje natura istniejącej przeszkody. Dyspensa na mocy posiadanych uprawnień zawiesza konkretną ustawę prawną wobec wskazanej osoby, stąd nupturient zostaje zwolniony od wymogów i zobowiązań danej normy kanonicznej i w takich okolicznościach małżeństwo może skutecznie zaistnieć przez wyrażenie ważnej zgody małżeńskiej. Motywem podstawowym udzielenia dyspensy musi być dobro duchowe strony i słuszność kanoniczna, co obejmuje istotne dla dalszego życia nupturienta warunki i okoliczności. Poza przeszkodami zrywającymi istnieją jeszcze nieprawidłowości lub ograniczenia do zawarcia małżeństwa, ale ich usunięcie konieczne jest do zaistnienia wyłącznie jego godziwości, np. odwołanie prywatnego ślubu czystości. Natomiast kanoniczne przeszkody powodujące nieważność małżeństwa to 12 okoliczności sprawiających, że nupturienci nie mają aktualnej zdolności do ważnego działania prawnego, przede wszystkim w zakresie możliwości zawarcia małżeństwa.
Przeszkoda braku wieku
W Kościele katolickim do ważnego zawarcia związku małżeńskiego wymagana jest dojrzałość fizyczna i psychiczna nupturientów, która wiąże się z nabyciem odpowiedzialności, jak i koniecznej zdolności do podjęcia istotnych obowiązków i zadań w nowo tworzonej wspólnocie.

TÚ ANH/PIXABAY.COM

Prawo kanoniczne obowiązuje na całym świecie, stąd uwzględniając zróżnicowane uwarunkowania, prawodawca postanowił wymóg ogólny, że do ważnego zawarcia małżeństwa kanonicznego kobieta musi ukończyć przynajmniej 14 lat, a mężczyzna 16 [kan. 1083§1 KPK].
Ważne jest wskazanie Prawodawcy kodeksowego, iż Konferencja Episkopatu danego kraju czy regionu ma prawo ustalić wyższy wiek do godziwego zawarcia małżeństwa [kan. 1083§2 KPK]. W Polsce, od 15 XI 1998 r., Konferencja Episkopatu Polski, korzystając z uprawnień wynikających z kan. 1083§2, ustaliła granicę wieku do godziwości zawarcia małżeństwa jako ściśle zgodną z aktualnie obowiązującym ustawodawstwem państwowym. Dlatego w porządku eklezjalnym wymaga się obecnie ukończenia 18 lat zarówno dla mężczyzn, jak i dla kobiet.
Natomiast polskie prawo rodzinne: Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy przewiduje, że sąd rodzinny może z ważnych powodów zezwolić na zawarcie małżeństwa kobiecie niepełnoletniej, która ukończyła 16 rok życia. Udzielenie przez sąd rodzinny zezwolenia na zawarcie kontraktu cywilnego nie zwalnia tym samym duszpasterza z konieczności podjęcia czynności zmierzających do uzyskania kanonicznej zgody na zawarcie tego małżeństwa, wydanej przez ordynariusza miejsca. Przed wystąpieniem o taką zgodę należy zbadać, czy rodzice wyrażają zgodę na zaistnienie takiego związku. Zgoda rodziców powinna być złożona na piśmie.
Gdyby motywy narzeczonych były nieodpowiednie i racje niewystarczające do zawarcia małżeństwa, to ordynariusz miejsca ma prawo czasowego zakazania młodym zawierania związku małżeńskiego [kan. 1071§1, n. 6 i kan. 1077§1 KPK]. Natomiast zezwolenie na zawarcie małżeństwa przez mężczyznę, który jeszcze nie ukończył 18 roku życia, może być udzielone w Kościele jedynie wyjątkowo, z bardzo poważnych i uzasadnionych racji. Udzielona zgoda koniecznie powinna być łączna z udzieleniem zezwolenia, wyłącznie na asystowanie przy zawieraniu małżeństwa kanonicznego bez skutków cywilnych, ponieważ polskie prawo rodzinne nie przewiduje możliwości zawarcia małżeństwa przez mężczyznę, który nie ukończył jeszcze 18 roku życia. Konferencja Episkopatu Polski przyjęła w swoim czasie uchwałę, iż zasadniczo asystujemy przy zawieraniu małżeństw konkordatowych, a więc kanonicznych, które po oświadczeniu stron powodują zaistnienie skutków cywilnych. Przeszkoda braku wieku ma charakter czasowy. Nie można jednak uważnić małżeństwa zawartego z tą przeszkodą po osiągnięciu przez daną osobę pełnoletności.
Zgodę należy powtórzyć. Przeszkoda pochodzi z prawa kościelnego, więc jest możliwe udzielenie dyspensy, jeśli nupturienci spełniają istotne wymogi wynikające z prawa naturalnego w przedmiocie zdolności do zawarcia małżeństwa. W zwykłym wypadku dyspensy udziela ordynariusz miejsca, a w niebezpieczeństwie śmierci lub w okolicznościach naglących, kiedy nie można odnieść się do ordynariusza, dyspensować może diakon lub kapłan, nawet nieupoważniony do asystowania przy zawieraniu małżeństwa. W powyższych okolicznościach i zarazem w przypadku tajnym dyspensować może spowiednik.

Pytania do Autora tekstu prosimy kierować pod adresem:
wwenz@archidiecezja.wroc.pl