WIDZIANE OD WEWNĄTRZ
Średniowieczna bazylika trzebnicka
To niezwykła świątynia grobowa św. Jadwigi Śląskiej
i pamiątka z czasów jej życia.
ROMUALD KACZMAREK
Wrocław
Tak autor ilustracji do Legendy obrazowej św. Jadwigi z 1353 r.
przedstawił nadzorowanie budowy kościoła w Trzebnicy
przez Jadwigę i księcia oraz wprowadzenie cysterek
J. PAUL GETTY MUSEUM, LOS ANGELES, USA
Sklepienia nawy głównej bazyliki trzebnickiej mają formę
wczesnogotycką – krzyżowo-żebrową o sześciu polach,
a przęsła rozdzielają szerokie łuki gurtów
Krypta św. Bartłomieja to najstarsza część bazyliki, powstała wkrótce
po fundacji w 1203 r. W partii apsydy zachowała oryginalne sklepienie
i średniowieczny ołtarz
Płaskorzeźba ze św. Filipem Apostołem stojącym na swoim oprawcy
(teraz w krypcie) pochodzi może z oprawy głównego portalu kościoła
Fragment zniszczonej w 1515 r. sceny Ofiary Abrahama, dekorującej
parapet empory cysterek. Widoczny baran zaplątany w krzak oraz
powyżej nogi lecącego anioła
Zwornik pochodzący zapewne ze sklepienia pod emporą ukazuje
złączone figury męskie. Dzisiaj w lapidarium
ZDJĘCIA ROMUALD KACZMAREK
Tympanon zachodniego portalu z wyjątkową sceną
koncertu króla Dawida dla Betsabee
Wnętrze kaplicy św. Jadwigi z gotyckimi służkami i żebrami sklepienia
i późnobarokowymi ołtarzami. Widok z empory zakonnic
Tympanon północnego portalu. Mimo zniszczenia można rozpoznać
tronującą z Chrystusem Maryję adorowaną przez klęczące anioły
Pielgrzymi przy grobie św. Jadwigi, rycina z najstarszej drukowanej
wersji Legendy obrazowej, wydanej we Wrocławiu przez Konrada
Baumgartena w 1504 r.
Trybularz srebrny w Trzebnicy, jeden z najwspanialszych
tego typu w Polsce i używany w czasach św. Jadwigi
Jadwigę pogrzebano w ziemnym grobie pod posadzką niewielkiej przyprezbiterialnej, południowej kaplicy św. Piotra. Miała ona wielkość i wygląd analogiczny do zachowanej po północnej stronie prezbiterium kaplicy św. Jana. Jednakże po kanonizacji dokonanej w Viterbo przez Klemensa IV i po podniesieniu z grobu szczątków nowej świętej oraz ich translacji i pobraniu relikwii, co miało miejsce 17 i 28 sierpnia 1267 r., zdecydowano o konieczności stworzenia zupełnie nowej oprawy dla gwałtownie narastającego kultu. Książę wrocławski i arcybiskup Salzburga Władysław, wnuk Jadwigi, ufundował w 1269 r. kaplicę, która – mimo śmierci fundatora w roku następnym – zastąpiła w ciągu kilku kolejnych lat małą kaplicę św. Piotra, przyjmując wezwanie jadwiżańskie.
Architektura tej budowli prezentuje w sposób bodaj najlepszy w Polsce gotyckie formy stylowe o genezie francuskiej, zapośredniczone jednakże poprzez terytoria niemieckie. Jej smukłe wnętrze, prześwietlone światłem wpadającym przez okna rozmieszczone tak gęsto, że niemal wyrugowane zostały ściany, nakrywa żebrowe sklepienie wsparte na wiązkach służek wyrastających z baz na posadzce. Kaplica miała być pierwszym tylko etapem szerzej zakrojonej przebudowy, obejmującej również prezbiterium, co jednak nie doszło do skutku. Stanął w niej wszakże nowy, okazały grobowiec świętej połączony zapewne z ołtarzem ku jej czci.
Choć wyobrażające go średniowieczne dwa rysunki i jedna grafika różnią się między sobą, można z dużym prawdopodobieństwem rekonstruować go jako kamienny sarkofag zamknięty od góry prostą płytą, na której ustawiono baldachim, wykonany być może z drewna. Taka czy podobna forma nagrobka z baldachimem, lecz bez wyobrażenia leżącej figury, ma trzynastowieczne analogie w co najmniej dwóch nagrobkach osób kanonizowanych – św. Elżbiety Węgierskiej w kościele pod jej wezwaniem w Marburgu oraz św. Tomasza de Cantilupe (zm. 1282) w katedrze w Hereford. Gotycki nagrobek św. Jadwigi dotrwał do 1679 r., kiedy to ustąpił istniejącemu do dzisiaj, barokowemu nagrobkowi z fundacji opatki Krystyny Katarzyny z Wierzbna Pawłowskiej. Nowy pomnik nawiązał baldachimową strukturą do swego poprzednika, ale niewątpliwie jest bardziej okazały i bogatszy ikonograficznie.
Trzebnica szczycić się może jeszcze jednym dziełem, które powstało za życia Jadwigi i mogło być przez nią oglądane. To srebrny trybularz (kadzielnica) o wyrafinowanej ikonografii – w Polsce jedyny tego rodzaju. Historycy sztuki datują go na ok. 1230 r., a zatem mógł uświetniać uroczystą liturgię i procesje w kościele klasztornym pod koniec życia pobożnej księżnej. Jest zapewne przedmiotem importowanym, może z obszaru lotaryńsko-nadreńskiego.
Charakterystyczna dla epoki romańskiej kulista forma trybularza wzbogacona została w górnej partii wyobrażeniem centralnej, krzyżowej budowli, symbolizującej Niebiańską Jerozolimę. Poniżej znajdują się symbole ewangelistów ujęte w ażurową wić roślinną. W dolnej części naczynia ukazano w lekko wypukłym reliefie personifikacje czterech rzek rajskich, dopełniające bogatą soteriologiczną symbolikę.