MIŁOŚĆ DOSKONAŁYM WYPEŁNIENIEM PRAWA

Sakrament Bożego Miłosierdzia

Jezus nieustannie obdarza wiernych Bożym Miłosierdziem
w sakramencie pokuty i pojednania.

KS. WIESŁAW WENZ

wwenz@archidiecezja.wroc.pl

Od dnia Zmartwychwstania każdy ochrzczony może czerpać z tego źródła łaskę pełnej jedności przez fakt Bożego przebaczenia grzechów popełnionych po chrzcie.
Wymogi korzystania z sakramentu pokuty
Pierwszym wymogiem przystąpienia do spowiedzi św. jest ważne przyjęcie chrztu [kan. 842§1], drugim osiągnięcie właściwego wieku – ukończenie 7. roku życia [kan. 97§2], a także posiadanie osobistej zdolności do wyznania grzechów.
Po przyjęciu chrztu korzystanie z sakramentu pokuty i pojednania staje się obowiązkiem i prawem chrześcijanina.
Prawodawca zobowiązuje każdego wiernego, aby po osiągnięciu wieku rozeznania (używania rozumu i świadomości grzechu ciężkiego) przynajmniej raz w roku wyznał swoje grzechy ciężkie [kan. 989]. W przypadku gdy do wczesnej Komunii Świętej są dopuszczone dzieci przed ukończeniem 7. roku życia, one również muszą wyznać swoje grzechy w sakramencie pokuty, nawet gdyby nie były ciężkie. Powszechnie jednak Prawodawca zaleca obecnie, aby dzieci korzystały z sakramentu pokuty po ukończeniu 7. roku życia. Winny posiadać zdolność do wyznania grzechów.
Dlatego posługiwanie dzieciom, które są dotknięte defektem ograniczającym używanie rozumu, wymaga ich specjalnego przygotowania, jak również przygotowania szafarzy do tej posługi z tej racji, że sakrament dla upośledzonego psychicznie jest najważniejszym sposobem posługiwania uzdrawiającego: zmniejsza napięcie penitenta, rozbudowuje nadzieję, udziela spokoju i poczucia wewnętrznej pewności.
Tak samo trzeba potraktować posługiwanie w tym sakramencie wobec osób psychicznie chorych, które nie zawsze przejawiają wymaganą zdolność do przyjęcia absolucji sakramentalnej, czy też popełnienia grzechów. Najczęściej nawet w niebezpieczeństwie śmierci udziela się absolucji warunkowej: jeśli zgrzeszyłeś, to ja ciebie rozgrzeszam.

Szczera spowiedź to wyznanie grzechów, wymaga
woli otwarcia się przed spowiednikiem i na dar łaski
miłosierdzia

HENRYK PRZONDZIONO/FOTO GOŚĆ

Dyspozycja przed rozgrzeszeniem
Prawodawca rozstrzygnął, że w Kościele katolickim penitent może skorzystać ze zbawiennego lekarstwa sakramentu pokuty, o ile jest odpowiednio przygotowany i dysponowany [kan. 987], czyli odrzuca grzechy, które popełnił, i ma takie postanowienie poprawy, przez które nawraca się do Boga. Dyspozycja właściwa wynika z aktów penitenta, do których prawodawca zalicza: rachunek sumienia, żal za grzechy i postanowienie poprawy, wyznanie grzechów w posługiwaniu Kościoła i zadośćuczynienie [kan. 987 i 981]. Katechizm Kościoła nazywa te dyspozycje istotnymi (koniecznymi do ważności) elementami sakramentu pokuty i osobistymi aktami penitenta [KKK, n. 1451, 1459]. Rachunek sumienia jest poważnym spojrzeniem na swoje życie i czyny, zwłaszcza te, które zawierają moralne zło. Trzeba stanąć w prawdzie i zdobyć się na świadome rozeznanie oceniające w zakresie uznania swoich win i grzechów. Zlekceważenie rachunku sumienia przez penitenta sprawia, że on sam naraża sakrament pokuty na nieważność, a udzielona absolucja nie powoduje odpuszczenia grzechów (brak dyspozycji po stronie penitenta).
Gdy penitent nie wyznaje wszystkich grzechów ciężkich, niedbalstwo to jest przyczyną zawinienia, które może stać się kolejnym grzechem ciężkim. Spowiednik może odesłać penitenta, który zlekceważył przygotowanie do spowiedzi przez rachunek sumienia, aby dobrze się przygotował. Natomiast, jeśli penitent jest mało świadomy swoich grzechów i prosi o pomoc, to należy z nim przeprowadzić rachunek sumienia, wzbudzić akt żalu z postanowieniem poprawy, wiele spraw wytłumaczyć, aby spowiedź była ważna [kan. 987]. Żal za grzechy jest także konieczny do ważnej spowiedzi. Jest jasnym i zdecydowanym odrzuceniem popełnionego grzechu i postanowieniem o niegrzeszeniu w przyszłości [ReP 31]. Musi być prawdziwy: wewnętrzny, wypływający z woli penitenta, nadprzyrodzony, którego źródłem jest łaska Boża i wola życia w darze miłości z Bogiem, powszechny: winien odnosić się do wszystkich grzechów ciężkich jeszcze nieodpuszczonych. Samo nastawienie penitenta winno zawierać decyzję, iż uczyni wszystko, aby nie popełnić grzechu. Żal jest doskonały, kiedy jego motywem jest miłość do Boga, natomiast mniej doskonały, kiedy penitent wzbudza go w stanie lęku, bojaźni przed Bożą karą. Warto pamiętać, że w okolicznościach zagrożenia życia, niebezpieczeństwa śmierci, kiedy penitent nie ma możliwości wyspowiadania się, żal doskonały ma moc pełnego pojednania z Bogiem i uzyskania zbawienia. Gdy później penitent powraca do zdrowia, winien grzechy wyznać w indywidualnej spowiedzi.

Postanowienie poprawy to prawdziwy akt woli (decyzja osobista) o poprawieniu swego życia, odrzuceniu grzechów i życia w bliskiej okazji do grzechu [kan. 959 i 987]. Jest to środek prowadzący do autentycznego nawrócenia, pojednania z Bogiem i Kościołem.
Postanowienie poprawy powinno być: mocne (wola walki), skuteczne (decyzja na spełnienie koniecznych wymagań) i powszechne (decyzja winna obejmować zdecydowanie grzechy ciężkie i unikanie okazji popełniania grzechów w przyszłości). Szczera spowiedź to wyznanie grzechów [kan. 959–960] wobec uprawnionego szafarza, wyznanie grzechów ciężkich co do liczby i rodzaju [kan. 988§1] z intencją otrzymania odpuszczenia. To wymaga woli otwarcia się penitenta przed spowiednikiem i na dar łaski miłosierdzia. Jezus wyraźnie uzależnił odpuszczenie grzechów od ich wyznania i poddania się penitenta władzy kluczy. Na tej podstawie wierny ma prawo do spowiedzi indywidualnej i wyboru spowiednika. Wyznanie grzechów pochodzi z prawdziwego poznania siebie wobec Boga i żalu za grzechy, a dokonuje się w prostym akcie liturgicznego posługiwania Kościoła. Wyznanie musi być dokonane bezpośrednio obecnemu kapłanowi i musi być szczere (prawdziwe i niekłamane). Nie może odbywać się przez telefon czy inne środki medialnej komunikacji, należy też wykluczyć możliwość ingerencji innych w ten akt bezpośredni. Jest to czynność liturgiczna, więc należy spełnić godne dla jej sprawowania warunki [kan. 964§1].
Nawet gdyby penitent był w warunkach niemożliwości moralnej lub fizycznej wyznania grzechu ciężkiego, nie zostaje z tego obowiązku zwolniony. Musi to uczynić w dogodnych okolicznościach, co wynika z prawa kościelnego, które inspiruje wiernego do korzystania ze środków zbawienia. Miejscem spowiedzi jest kościół lub kaplica jako miejsce święte (w konfesjonale) [kan. 964], ale prawo przewiduje sytuacje, kiedy kapłan może wyspowiadać penitenta w innych warunkach i w innym miejscu oraz udzielić rozgrzeszenia [kan. 964§3], np. chorego. Udzielenie rozgrzeszenia dokonuje się, kiedy spowiednik stwierdzi, że penitent jest dobrze usposobiony i gotowy do przyjęcia tej łaski miłosierdzia oraz o nią właściwie prosi. Jeśli spowiednik nie ma upoważnienia do uwolnienia z cenzur i kar kościelnych, winien wskazać szafarza, który takowe posiada. Natomiast odmowa udzielenia rozgrzeszenia może nastąpić wtedy, gdy penitent jest niezdolny do przyjęcia sakramentu pokuty lub brak mu właściwych i odpowiednich do ważności sakramentu dyspozycji. Wtedy szafarz winien jasno uświadomić penitentowi przyczynę takiej odmowy i wskazać sposoby pokonania tej niedyspozycji i podjęcie działań naprawczych, które zależą istotnie od samego penitenta i jego woli pełnego nawrócenia. Szafarz nie kieruje się własnymi regułami, lecz musi być wierny regułom i dyscyplinie wynikającej z nauczania Urzędu Nauczycielskiego Kościoła. Gdyby udzielił rozgrzeszenia penitentowi, który nie jest dysponowany i gotowy do przyjęcia łaski, wtedy nie rozgrzesza ważnie, a działanie szafarza jest niegodziwe i świętokradcze, penitent zaś ponosi szkodę duchową i jest fałszywie przekonany o udzielonej łasce.
Ochrona prawna penitenta
Korzystający ze spowiedzi penitent ma swoje konieczne obowiązki, którymi są akty penitenta w postaci warunków dobrej spowiedzi. Natomiast do zakresu istotnych praw penitenta należy zachowanie nienaruszalności tajemnicy sakramentalnej przez szafarza, przed którym wyznaje swoje grzechy, zachowanie obowiązku sekretu przez innych, którzy nabyli wiedzy w okolicznościach spowiedzi penitenta (spowiedź głośna) oraz kościelna ochrona penitenta przed solicytacją. Bezpośrednie naruszenie tajemnicy spowiedzi stanowi zawsze jeden z najcięższych grzechów szafarza sakramentu miłosierdzia, a spowiednik zaciąga karę ekskomuniki latae sententiae zarezerwowaną Stolicy Apostolskiej. Kościół chroni penitenta w samym akcie sakramentu pokuty przed szafarzem, który by miał zamiar z racji spowiedzi dokonać przestępstwa solicytacji, a więc nakłaniania penitenta z racji odbywanej spowiedzi albo z okazji spowiedzi, lub pod jej pretekstem do grzechu przeciwko 6. przykazaniu Dekalogu [kan. 1387]. Aby zaistniało to przestępstwo, muszą zostać spełnione cztery warunki: grzech nieczysty, pewny, śmiertelny i działanie w związku z sakramentem pokuty. Gdyby taki czyn zaistniał, penitent winien zgłosić to przełożonemu: proboszczowi lub biskupowi, którzy muszą podjąć kanoniczne działanie. Natomiast, gdyby penitent fałszywie posądził kapłana o takie działanie, nie uzyska rozgrzeszenia wcześniej, aż sprawy formalnie nie odwoła i nie wyrazi gotowości do naprawienia szkód, jeśli takowe wynikły z fałszywego doniesienia [kan. 982]. Trzeba również pamiętać, że gdyby penitent nie miał woli odwołania fałszywego doniesienia o solicytacji albo nie chciał naprawić szkód, to rozgrzeszyć go nie można od grzechu ani uwolnić od cenzury kościelnej nawet w przypadku zagrożenia śmiercią na mocy kan. 987.

W kolejnych numerach odpowiemy
na pytania kierowane do Autora.