Obserwatorium Społeczne

Czego potrzebuje chrześcijanin?

Cywilizacja zachodnia od lat 60. XX w. zmaga się z rewolucją seksualną, kulturową i genderową, a do tego mamy jeszcze procesy globalizacyjne, kryzys wartości i tożsamości.

MAŁGORZATA JASZCZUK-SURMA

Wrocław

Żyjemy w czasach bardzo niespokojnych. Z jednej strony mamy do czynienia z coraz bardziej nasilającymi się prześladowaniami na tle religijnym i najbardziej z tego powodu cierpią chrześcijanie. Z drugiej strony mamy postmodernizm powodujący destrukcję i dekonstrukcję życia społecznego w każdym nieomal wymiarze. Cywilizacja zachodnia od lat 60. XX w. zmaga się z rewolucją seksualną, _____

kulturową i genderową, a do tego mamy jeszcze procesy globalizacyjne, kryzys wartości i tożsamości. Na razie nie bardzo wiadomo, jak sobie z nim poradzić. Te czynniki powodują, że człowiek, chrześcijanin, staje przed coraz trudniejszymi problemami i musi stawić czoło coraz nowym zagrożeniom, żeby mógł żyć zgodnie z doktryną wiary.

Jak sobie z tym poradzić?

Współczesnemu człowiekowi zakorzenionemu w chrześcijaństwie już nie wystarcza sama znajomość prawd wiary i Dekalogu. Potrzebna jest mu odpowiednia formacja oparta na nauce społecznej Kościoła. Kościół, który często jest etykietowany jako konserwatywny, nienadążający za zmianami cywilizacyjnymi, od dawna szuka rozwiązania problemów współczesności zgodnego z etyką i moralnością chrześcijańską. Wystarczy po nie sięgnąć i spróbować wprowadzić w życie.
Katolicka nauka społeczna jest przeciwna zarówno socjalizmowi, jak i liberalizmowi, opowiada się za subsydiarnością jako zasadą ładu społecznego. W części państw europejskich (np. we Francji) zasada subsydiarności bardzo dobrze się sprawdza. A u nas? Sprawa nie jest prosta, bo chociaż żyjemy w państwie pluralistycznym, które zapisem Konstytucji gwarantuje każdemu prawo do wolności wyznania i sumienia, bardzo trudno ________

16 czerwca 2015 r. abp Józef Kupny zainaugurował działalność „Obserwatorium Społecznego”, które powołał dla poszukiwania rozwiązań problemów społecznych w trosce o człowieka i dobro wspólne. / MARTA WILCZYŃSKA

przebić się do opinii społecznej z głosem krytycznym względem niektórych rozwiązań proponowanych przez rząd czy parlamentarzystów. Monopol na wiedzę i informację mają bowiem środowiska liberalne i lewicowe, mimo że prawie ________

90 proc. Polaków deklaruje się jako katolicy. Warto przypomnieć, że każdy ma prawo, a nawet obowiązek aktywnie uczestniczyć w życiu publicznym.

Świat będzie taki, jakim go sobie urządzimy

Jeżeli będziemy zabiegać o ład społeczny zgodny z wyznawaną przez zdecydowaną większość społeczeństwa wiarą, będziemy żyć w państwie, w którym decydenci mają na względzie przede wszystkim dobro wspólne.
Dzisiaj zmagamy się z różnymi problemami zarówno na gruncie ekonomiczno-gospodarczym, społecznym, jak i etyczno-moralnym. Mamy do czynienia z ogromnym postępem technologicznym, za którym nie nadążają etyka i moralność. Bardzo dobrze ilustrują to problemy bioetyczne związane z upowszechnianiem procedury in vitro, inżynierii ___________

.
.

genetycznej, z definicją śmierci mózgowej. Dzisiaj stawia się pytania o początek i koniec życia ludzkiego, a jeszcze kilkadziesiąt lat temu było to oczywiste. Są to problemy niezwykle istotne, tym bardziej że niektóre współczesne ruchy feministyczne podważają wizję człowieka zgodną z antropologią chrześcijańską, w zamian oferując człowieka, który sam sobie może wybrać, a nawet skonstruować własną płeć. Człowiek postrzegany jest nie jako osoba ludzka, lecz jak płynny podmiot wpisujący się w płynną rzeczywistość.

Kryzys wartości

Największy problem tkwi w zafałszowaniu rzeczywistości. Nasza kultura współczesna, określana jako postępowa i nowoczesna, jest w dużej mierze wypaczeniem nauki Kościoła. Żyjemy w czasach kryzysu wartości, który przełożył się na ________

.

kryzysy ekonomiczny i społeczny. A największe spustoszenie sieje niespotykany dotąd kryzys mentalności i tożsamości. Nie wiadomo, jak go przezwyciężyć, na co uwagę zwracają filozofowie, jak np. Élisabeth Badinter.

Fałszywe pojęcie wolności

Każdy chce mieć wybór, nikt nie chce podporządkowywać się arbitralnym nakazom. Tymczasem wolność rozumiana współcześnie zniewala człowieka, bo pojęcie to uległo redefinicji. Głos chrześcijan, a zwłaszcza katolików, nie może się przebić do opinii publicznej albo dociera do niej celowo wypaczony i zniekształcony. Kościół ukazywany jest jako głosiciel przestarzałych, nienowoczesnych poglądów, które nie przystają do rzeczywistości. Kiedy upomina się o prawo człowieka do godności, zostaje to potraktowane jako dążenie do stworzenia państwa wyznaniowego. Nie ma żadnych możliwości, aby szerokiej opinii publicznej można było przedstawić stanowisko wobec zagrożeń, jakie niesie ze sobą współczesność. Chrześcijanin ma obowiązek ___________

.

zabierać głos w sprawach publicznych dla dobra wspólnego. Musi zabierać głos w bardzo ważnych sprawach etycznych w sposób świadomy. Chcąc brać udział w życiu publicznym, musi umieć dokonywać właściwych wyborów. Powinien korzystać z praw obywatelskich, w tym z prawa do głosowania, i wybierać przedstawicieli do parlamentu z rozwagą i pełną świadomością, że wybiera osoby godne tej funkcji. Żeby robić to w sposób odpowiedzialny i w zgodzie z chrześcijańskim sumieniem, potrzebuje poddać się procesowi formacji. Nauka społeczna Kościoła powinna być popularyzowana w różny sposób i wydaje się, że jest to sprawa bardzo pilna i aktualna.